16. A-rap

2013.01.21. 09:54

Aki már járt  arab országban (vagy a Belvárosban vízipipázós helyen), annak vannak elképzelései az arab könnyűzene világáról. Ez általában kimerül a nyávogós-szomorú és /vagy a csöcsrázós-hastáncolós és/vagy a bottal fenyegtős-férfikaros zene ritmikus váltogatásában. Mi tagadás sokan - hamis - kultúrfölényt éreznek ilyenkor. Pedig az arab tavasz a könnyűzenében is forradalmi változásokat hozott. Kitermelte az arab rappereket.

Az első muszlim rapper, akiről hallottam egy afgán (fiatal)ember volt. Bezsán Zafarmalnak hívják, és az NDK-ban tanult, ott ismerkedett meg a nyugati zenével. Elképzelhetjük, milyen kultúrsokk lehetett ez neki , különösen, ha tudjuk, hogy az egykor német földön épülő munkás-paraszt állam legfőbb szexidolja Szűcs Judith volt. Bár bizonnyal Dieter Bohlen munkássága is ismert volt az afgán mérnökhallgató előtt, jó ízléssel nem az eurodiszkót próbálta átültetni a köves afgán talajra, hanem a rappelést. Egy interjúban azt mondta, azért, mert ez a zene olyan helyen született, ahol nagy a bűnözés, sok a kosz, az erőszak, meg a kábítószer, és ebben egészen a hazájára ismert. Koszból, bűnözésből, erőszakból van elég, a kábítószert meg maguk gyártják. Dalaiban minden van, fukszos bűzözők, politikusok, ahogy kell. A refrént pedig a dári nyelv ismerete nélkül is értjük.

Beshót először nem nagyon értették meg a hazájában. A legfőbb probléma az volt, hogy miért nem öltözik úgy, mint egy rendes afgán, és miért mondja, hogy énekel, amikor valójában nem is. Mára már egyre több fiatal csatlakozik hozzá. Amit persze az idősebb, vallásos fazonok nem néznek örömmel, hiszen ehelyett a hagyományos, hófehér, bokáig érő, hálóingszerű klepetusban, csinos, faragott, aranyozott pásztorbotot lengetve, fénylő mosollyal is igézhetné a lányokat.

Ahogy közeledünk Európához, úgy nő a rap vonzereje is, különösen a Maghrebben, ahol a helyiek folyamatos kapcsolatban vannak a francia lakótelepek arab szubkultúráival, a farmer és póló is elég általános viselet. Az arab országokban élő zenészeknek viszont néha komoly retorziókkal kell szembenéznie. Még az olyan relatíve szabadnak, vagy liberálisnak mondott országban is, mint Marokkó. A rap ugyanis azért lett igen népszerű az arab fiatalok között is, mert ellentétben a hagyományos könnyűzenével, ami nem nagyon távolodik el az igéző szempárok, és a jó hangulatú esküvők tematikájától, komoly társadalomkritikát fogalmazhatnak meg a dalokban. Ugyanazok a problémák jelennek meg - korrupció, munkanélküliség, kilátástalanság -, amelyek a forradalmakhoz, tömegmozgalmakhoz is vezettek. Mouad Belghouat, más néven Al-Haqed (A Gonosz), ezért a daláért került a börtönbe. Címe - és innen már sejthető, miért is csukták el - "Az állam kutyái". A dalban a rapper azt állítja, hogy a marokkói rendőrség korrupt.(Ettől természetesen szigorúan elhatárolódunk.)

A Gonoszt három évre ítélték, ami természetesen kiakasztotta a helyi jogvédőket, hiszen Marokkó elvben ugye szavatolja a szólásszabadságot. Így távollétében díjat is kapott.

Ahogy másutt, az arab világban is a rap a fiatalok zenéje. A Gonosz 25 éves, a tunéziai rap emblematikus alakja, a Tábornok, El Général (polgári nevén Hamza Ben Amor) most huszonhárom. Ő is megjárta a börtönt, igaz a forradalom után kiszabadult. Dala, amiért lecsukták az azóta megbuktatott Ben Ali elnökhöz szólt. Ez lett a jázminos forradalom himnusza.

Azóta persze már kiengedték a böriből, sőt komoly producerek keresték meg, és ajánlottak neki lemezszerződéseket. De a szabadság Tunéziában is elég tünékeny. Az új kormány majdnem annyira ellenséges a nyugatos fiatalokkal szemben, mint Ben Ali volt, és most az új elnököt nem illik kritizálni. Így El Général és társai továbbra is leginkább földalatti klubokban zenélnek.

Hasonló a helyzet Jordániában is. Ott a rappelés, és a társadalmi elégedetlenség is most van feljövőben. A mozgalom lelke Amman központjában egy hely, ahol péntek esténként egyre többen gyűlnek össze, hogy zenéljenek, politizáljanak, szidják a rendszert. Benzineskannának hívják  a klubot, mert leginkább ezen van kiadva most a nép. Drágul a benzin.  (Emlékszünk, nálunk is tudott egy ilyen akció majdnem-forradalmat csinálni.) Aki énekel, Amer Al-Taher, állítja, a rap legjobb eszköz, hogy kiénekeljék magukból a frusztrációkat.

Az amerikai utcazene lassan már eléri Szaúd-Arábiát is. Az első fecske, vagy inkább fekete bárány egy bizonyos Qusai Kheder (művésznevén egyszerűen Qusai). Ő, ellentétben a többiekkel, már régi motoros. Először 1994-ben próbált berobbanni a királyság köztudatába. De akkor  ennek menekülés lett a vége. Elment Amerikába, ahol viszont DJ lett, sőt sikeres producer. Azért vissza-visszajárt, ha az arab világba nem is, de Európába igen, ahol őrjöngő tömegek előtt koncertezett - köztük sok volt a lány is, akik otthon még jobban el voltak zárva az ilyen buliktól, mint a fiúk. Az arab tavasz vitte őt is vissza a hazájába, ahol most sem fogadták túl lelkesen (mit várunk egy olyan országtól, ahol még a szülinapi üdvözlőlapok is be vannak tiltva), de legalább előadhatta a dalait. Bár nem tartja magát politikusnak, legújabb albumának címe: "Az elkerülhetetlen változás" azért nem ezt tükrözi. Viszont ő az első, aki valódi pénzes sikert ért el. Befutott egy dubaii tehetségkutatón. Az "Arabs got a talent" versenyen ezzel a dallal indult.

Persze talán azon sem kell csodálkozni, hogy a közönségsikerhez már nem csak show kell, hanem az is, hogy a dalt kissé azért a hagyományos arab könnyűzene felé tolja el, viszont angolul énekeljen olyanokat, hogy "büszke vagyok rá, hogy arab vagyok", ami azért mégis csak jobban hat, mint az állam kutyái.

Ha tetszett a bejegyzés, kövess minket a Facebookon is.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://fotelkalandor.blog.hu/api/trackback/id/tr225029577

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.01.24. 15:51:43

vááá, ez is érdekes cikk volt, még úgy is, hogy csak amcsi rap-et, hiphop-ot hallgatok csak.