18. Islamic art is hot!

2013.01.24. 00:25

Mi jut eszünkbe, ha azt halljuk iszlám művészet? Türkizkék kupolák, aranyozott Korán-tartók, mogul miniatúrák. Szép, díszes, és mindenekelőtt régi. Pedig élnek most is képzőművészek arrafelé. És Dubaiban - hol máshol - megrendezték a modern iszlám művészet fesztiválját is, ahol a fenti jelszót is kiadták. Igen, az iszlám művészet - bármi legyen is az - menő.  Az arab tavasz, a forradalmak és a politikai  zűrzavar nem csak felszabadította, de sokkal politikusabbá is tette a mai közel-keleti művészetet - és felhívta rá a nagyvilág figyelmét is.  Néhány napja arról írtunk, hogyan változtatta meg az arab zenét a rap. Most - a Your Middle East és az Al-Bawaba alapján - jöjjenek a legmenőbb, modern keleti festők!

mohebali.jpg

Mehrdad Mohebali - Az utolsó vacsora. A kép címe provokatív, egyszerre provokálja a nyugati és a keleti közönséget.  Hétköznapi (nyugati? iráni?) környezetbe helyezi a - cím szerint - vallásos témát. Mohebali Teheránban él és alkot, így lássuk be, már az a kivillanó derék is felér egy istenkáromlással. Legutóbbi dubai kiállítása (Mr. Passive) hangos siker volt. 

akil.jpg

Khaled Akil fotográfus és festő Szíriában, Aleppóban született és élt. A meg nem említettek című sorozata nem sokkal a polgárháború kitörése előtt készült. A háború elől Isztambulba menekült, majd hazatért, mondván nem elég, ha művészként tesz valamit a hazájáért. A képhez igazából nincs mit hozzáfűzni.

00000nnnn.jpg

Nermine Hammam fotográfiájának címe : Álomország. Az egyiptomi fényképész(nő) egész sorozatot szentelt annak, hogy az ifjú katonákat színes, idilli hátterek előtt ábrázolva mutassa be az erőszak abszurditását, és menjen szembe a hadsereget övező férfias, heroikus klisékkel. A sorozatot természetesen a forradalom inspirálta. 

000000hhhhhh.jpgShurooq Amin kuvaiti festő, költő, egyetemi tanár, politikus, és provokátor. Művészetében, és tudományos munkáiban is a modern arab társadalom belső ellentmondásaival foglalkozik. A kép címe: Háremem a Mennyekben, A Férfiak világa című kiállításának volt (vagy inkább lett volna) egyik kiemelkedő darabja. A kuvaiti rendőrség azonban a kiállítást pornográfnak találta, és a nyitás után két órával már be is záratta. 

000000ff.jpg

Farhad Moshiri önarcképe jól mutatja, hogy milyen polgárpukkasztó Irán legújabb művészeti fenegyereke. A fiatal vizuális művész már kitört hazájából, és installációi szerte a térségben megjelentek - például  Abu Dzabi és Dubai  Louis Vuitton üzleteiben. Igen, neki sikerült nem is apró pénzre váltania tehetségét. 

394861_543009725711816_1191757018_n.jpgYasser El-Mongy: Kék melltartó című képe egy jól ismert jelenetet idéz fel . 2011 decemberében (már a forradalom után!) történt, hogy a katonai vezetés ellen tüntettek a kairói Tahrir téren. A képen szereplő nőt a katonák félholtra verték, félig lemeztelenítették, rugdosták, botokkal ütötték.  Mindezt valaki felvette videóra. A jelentek sokkolták Egyiptomot. Az egyiptomi művész pedig ezt a brutalitást teszi - szó szerint - történelmi kontextusba.  Jelezvén, hogy nők elleni erőszak egyáltalán nem új dolog az ország történetében.  A képet egyébként Bejrútban állítják ki. 

Ha tetszett a bejegyzés, kövess minket a Facebookon is.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://fotelkalandor.blog.hu/api/trackback/id/tr725040035

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ekszvájzed 2013.01.24. 09:35:21

Nut, az Ég Istennője miféle erőszakot szenvedett el, akár a felhasznált régi jelenetben is, a montázsban pedig nem inkább talán mint a "védelmező ég" borul a megalázott nő fölé?

A szimbolikus nőalak ikonográfiailag kanonizált testtartása ugyanis mindent kifejez, csak megerőszakoltságot nem, hacsak nem a "kutyapózra" gondol a láttán napjaink pornón edzett nyugati férfiúja, de tán még az sem az a tipikus erőszak-elszenvedői magatartás.

Különben is az egy ún. "szexuális zaklatás", itt meg azt a szegény nőt, tudtommal senki sem abuzálta, mivel azt sem a hagyományok, sem az iszlám sem díjazza. (A nők kimiskárolásával, agyonverésével, megkövezésével, főbelövésével, stb. ellentétben) Csupán mint tiltakozni merészelő nőt alázták meg, egy férfiközpontú szellemiség nevében

Mondjuk a mitológiáktól nem idegen még az istennők ellen elkövetett erőszak sem, de talán itt mégsem erről van szó, és mit ért egy átlag egyiptomi muszlim az óegyiptomi istenek dolgaihoz, akinek ez jószerivel csupán maga a lemeszelni való pogányság?

("Nut, goddess of sky supported by Shu the god of air, and the ram-headed Heh deities, while the earth god Geb reclines beneath" - ez áll az angol Wikipédián a montázshoz felhasznált eredeti relief "Nut (goddess)" című szócikkéhez tartozó fényképe alatt ...)

De szólj nyugodtan, ha lemaradtam volna valamiről.

Bocs, hogy belevaúztam, csak nem igazán értettem a képhez írott szövegedet, mert azonnal beugrott, hogy itt nem erről van szó. Kétségtelenül aláztak meg nőket, már a világ kezdete óta, és még a régi Egyiptomban is, de ha a képpárosítás, akár egy hivatalos prospektus szerint is ezt a fentebb leírt gondolatmenetet sugalmazná, akkor valaki szerintem kissé benézte a dolgokat.

Még egyszer bocs, ha nem lennék túl művelt & tájékozott a kérdésben, hiszen eléggé szakértőnek látszol, így, elsőre. És már csak azért is, merthogy a többi kép & szöveg fölött el is siklottam, hisz a legvégén úgy leragadtam ennél ...

Ajószűcs 2013.01.24. 10:00:53

@ekszvájzed: Az "erőszak" sóznak több jelentése van, ne csak a nemi aktusra gondolj. A nőt a rendőrök, ahogy írtam is, iszonyatosan megverték, rugdosták, és félig lemeztelenítve (ennek ugye egy muszlim társadalomban sokkal nagyobb a jelentősége, mint nálunk) húzták végig az úton. Pontosan ebben a testhelyzetben. Ez bizony erőszak, bár a nemiségnek nyoma sincs benne. és az, hogy mindezt egy nővel szemben teszik súlyosabbá teszi a dolgot. (ismétlem muszlim társadalomról van szó.) A nő az ellenállás és a rendőri brutalitás szimbóluma lett. A posztba nem akartam belinkelni, de a video megtekinthető itt. www.youtube.com/watch?v=oua2y11BMxw )

Ajószűcs 2013.01.24. 10:18:16

@ekszvájzed: Elnézést. Én értettem félre. Valóban. Nútot nem erőszakolták meg. A történelmi konmtextussal a művész szavait tolmácsoltam, amit egy interjúban adott. Igazad van, Nút itt valóban a védelmező szerepében jelenhet meg, az eőrszak történelmi kontextusa, amit a művész az interjúban emlegetett pusztán annyi, hogy a nők alávetett helyzete végigkíséri Egyiptom történetét -erre utal a háttér. Nútot valóban nem erőszakolta meg senki.

Ajószűcs 2013.01.24. 10:22:55

@ekszvájzed: És igen, nem értenek az óegyiptomi istenekhez. Bár nem feltétlenül a pogányságot jelenti, jobban mondva ez nagyon függ attól, milyen politikai hozzáállású az ember. A nagyon vallásosak számára mindenképpen az istentlenség korának bálványai, a festő azonban nem a Muszlim Testvériséág támogatója, hanem világiv elkötelezettségű ember. Bár ők sem ismerik a mitológiát, de nekik ez a dicső egyiptomi történelem emléke, amire büszkének lehet lenni. Ebbe belevinni a modern erőszkaot nem csak a vallásos, hanem a világi kánonnal szemben is egyfajta lázadás. (Megvert tütnető Árpád vezér előtt a feszty körképbe montírozva.)

ekszvájzed 2013.01.24. 12:17:59

Valóban, csupán a gondolatsort vittem végig, a muszlim világ (itt, a "művelt Nyugaton" napi szinten a köz elé tálalt nőpolitikájának, és az életet a mai napig átitató vallásos szemléletének hozzávetőleges ismeretében.

Természetesen az erőszak ellen küzdeni kell, de mit ért el a művészet ezzel a szent céllal, akár évszázadok alatt is? ... Mert pl. hogy teszemazt a nőt verő rendőrök, vagy a velük korábban egyet értők köntöst szaggatva roskadnának magukba a műalkotás láttán, azt nem hiszem, ha pedig "csak" a jövő lehetséges rendőri vezetője, minisztere, stb. elmélkedik el előtte, az csak annyit jelent, mint mindig, hogy amíg ő lesz majd a poszton, addig ilyen (elméletileg) nem lesz.

Az egyiptomi értelmiség, vagy az arra hallgató népréteg azért sem hiszem, hogy e felhozataltól változna meg lélekben, és agyban, mert ott a kultúra szerves része, mint már mondottuk, a hagyomány, és annak tisztelete.

(Tudjuk: még a Nyugaton edukált és pozíciókhoz jutott bármely országból jött muszlimok is azonnal visszaváltozhatnak ősi hitüket nagyon komolyan vevő bennszülöttekké, ha hazai földre teszik a lábukat, vagy onnan jelez valaki a számukra valamit.)

Más. Azért ide kell még fűznöm azt is, hogy Egyiptom egykori népének és kultúrájának valódi örökösei -szerintem- sem nem a mai kolostorokban élő koptok, sem nem a mai szántó-vető, vagy vásározó felláhok, úgy, ahogy Irak népe sem tekinthető Babilon fiainak -még a perzsákkal összemixelve sem.

Kb. 2-300 éve, hogy Európában megállapították, miszerint az a bizonyos Egyiptom kb. úgy "halt ki", (hígult fel, itatódott át teljesen más dolgokkal, olvadt be, és esett atomjaira széjjel, ahogy volt. Akár már a perzsa hódítástól fogva. De még az a híres, és konkrétan szín-görög VII. Kleopátra is büszkén faragtatta meg arcmását a régi kor stílusában, és öltötte magára az ünnepeken Isis jelmezét.

Ha ma ott büszke rájuk a nép, az olyan, mint ahogy az angolok Stonehenge-re, a spanyolok meg Altamirára, esetleg a magyarok a római Pannoniára büszkék ... Persze, ha másra nem, arra büszkék is lehetnek, hogy tisztelik igen távoli, vagy csupán földrajzi értelemben vett elődeiket, és művüket nagy becsben tartják.

És Egyiptom kb. azóta sem igen él másból, mint ebből, tán még kicsit néha jobban is, mint más az olajából. Leszámítva persze azt a kort, mikor valahol I. Szelim szultán és Napóleon között a tökéletes jelentéktelenségbe süllyedt ...

Ez azonban csupán az én szerény, szedett-vedett véleményem, mindamellett, hogy Egyiptom "rendszerváltása" miket hozhat majd a jövőben magával,

ahogy azt sem tartom véletlennek, hogy Szíriában pl. 2 nagyhatalom (szerintem jól behatárolható gazdasági kifogások miatti) vétója (vagy akár egy híresen szabad és demokratikus nemzet túlságos közelisége, és annak jól felfogott érdekei?) miatt nem avatkozik be senki,

Maliban meg szinte azonnal nemzetközi kontingens siet a muszlim szélsőségesek fegyveres térnyerésének megállítására. (no persze, mert azt egy legitim, regnáló kormány kérte ...)

Bocsi, hogy ilyen hosszú voltam, de egy kicsit most ráértem ... :)

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.01.24. 15:29:28

nagyon jó képek vannak a posztban.

a rap-es hivatkozás nem jó.
(legalábbis nem hozta be nekem)