Mennyire idegesítő az, amikor az ember sétálna egy amúgy tetszetős városban, és lépten-nyomon kiscsávók szólítják le, hogy ők mindent tudnak errefelé, és hadd legyen ő a gájdod. Az első ötvenet elzavarod, majd erőtlenül belegyezel az ötvenegyedikbe, mondván, akkor a többi száz békén hagy. Máskor viszont elveszetten állsz, mert lenne ötleted, hogy mi érdekel, de pont azt, pont ott senki nem tudja. Ezen apró kellemetlenségek orvoslására talált fel valamit két holland fiatalember. 

Edial és Floris Dekker 2010-ben költözött Berlinbe, mondván, az nagy hely, és majd csinálnak valami tök jó üzletet, csak azt nem tudták még, hogy mit. Testvérek, és végzettségük szerint informatikusok. Viszont szeretik a gombát (na jó, most tessék elfelejteni a sunyi célozgatásokat Hollandiára  és a varázsgombákra, itt étkezési gombáról van szó). Szerettek volna Berlinben találkozni valakivel, aki majd jól megmutatja nekik a város környéki gombamezőket, de égen-földön, sőt még az interneten sem találtak senkit. Innen támadt az ötlet, hogy kellene csinálni egy olyan honlapot, amire mindenki fölteheti, ha valami érdekeset akar mutatni a városában, és mindenki kereshet is érdekes tevékenységeket turistaként. 

Ennek - a hollandusok szerint  - sok előnye van. Egy részről  az ember nem egy nagyipari gépezetnek lesz része, azzal, hogy elmegy valahová, nem egy unott egyetemista kislány fogja eldarálni neki aznap tizenhetedszerre a kötelező penzumot, és nem a lenyúlós csávók fogják levinni a nagybátyjuk (és sok nagybátyjuk van) ékszerboltjába, bőrkereskedésébe és teázójába. Személyre szabott, személyes kapcsolaton alapuló. Kicsit olyan ez, mint a mára már népi mozgalommá vált couchsurfing, a kanapészörfölés. Csak éppen ezt kimondottan üzleti vállalkozásként indították el. 

gidsy1.jpg

Az üzlethez befektetőket is találtak - nem csak egy amerikai venture capital cég állt mögéjük, hanem például Ashton Kutcher ás a Werner Vogels az Amazon technológiai vezetője. A gidsy.com végül múlt év novemberében indult el. Az üzleti adatok természetesen titkosak, de annyit azért elmondtak egy az Economistnak adott interjúban, hogy a céget a rajtuk keresztül eladott utakból származó részesedés tartja el, és hogy ez a részesedés utanként tíz százalék, vagyis sokat kell eladni, hogy jól éljenek.

A honlap egyébként egyszerű, átlátható, és - a nagyobb nyugat-európai városokra - már sok érdekességet is kínál. A a hagyományos városnéző túrák mellett egyéb programokat is választhatunk.  Persze még többségben vannak az olyan ajánlatok, hogy gyere és végigviszlek a legjobb krimókon-éttermeken-reggelizőhelyeken, de például Berlinben már lehet sétarepülni, kézimunkát vagy éppen 3D nyomtatást tanulni, vagy részt venni gyorstalpaló főzőtanfolyamon. Nem csak a programok árát tudja meg az ember, hanem azonnal kap egy kis leírást arról is, ki lesz majd a gájdja. Budapesten egyelőre 11 program közül lehet választani. 

gidsy2.jpg

A techvilág azonban a rém gyors fejlődésről híres. Még nincs három hónapos a Gidsy, de már több versenytársa Is akadt. Ez pl. a Canaryhop, ami nagyjából ugyanazt tudja. 

gidsy3.jpg

De létezik már a Sidetour és a vayable is, hasonló elven, hasonló kezelőfelülettel. A kérdés az, hogy egyáltalán beválik-e ez az üzleti modell, és ha igen, képesek lesznek-e ezek a cégek betörni a tömegturizmus világába, vagy valamelyik nagy cég ráharap az üzletre, és a kis kezdőket kiszorítva megcsinálja ezt nagyban. Bár kétséges, hogy megmarad-e akkor az, amiért ezek olyan érdekesnek tűnnek - a személyesség, a közvetlenség, az utazás emberi oldala. 

Ha tetszett a bejegyzés, kövess minket a Facebookon is.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://fotelkalandor.blog.hu/api/trackback/id/tr765049530

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.