Évet értékelünk, és mint jó magyarhoz illik, kezdjük a negatívumokkal. Ki az, aki a legnagyobbat bukta 2014-ben? És egyedül magának köszönheti. - Szerintünk V. V. Putyin. Vigyázat, szubjektív poszt következik!

 

putin_gun_1512248c.jpg

Egy évvel ezelőtt a putyini Oroszország megdicsőülni készült. Sokan reménykedve, mások (szintén sokan) rettegve látták a kétpólusú világrend újjászületését.  Oroszország elnöke pedig úgy viselkedett, mint Amerika méltó kihívója.

Egy évvel később nagyjából kiderült, hogy a király meztelen. Az elnök ugyan még úgy viselkedik, mint aki egy zs-kategóriás Rambó utánzat szövegkönyvét mondja fel. De beosztottjai már arab uralkodóknál kuncsorognak, hogy talán nem-e lehetne-e mégis, hogy visszafogják kicsit az olajtermelést, meg egyes eurokratáknak tesznek vicces ajánlatokat a szankciók kölcsönös elengedéséről. Hogy sikerült ez? Még az év elején elemeztük Oroszország esélyeit hosszú távon. Akkor nagyjából arra jutottunk, hogy - bár valóban sok szempontból hatalmas potenciállal rendelkezik az ország - hosszú távon gyakorlatilag elképzelhetetlen, hogy akár az Egyesült Államok, akár Kína komoly kihívója legyen. Katasztrofális demográfiai helyzete, egyoldalú függősége a szénhidrogén-ágazattól, belső és regionális konfliktusai maximum egy középhatalmi státuszra predesztinálják. Még akkor is, ha annyi atomfegyvere van, hogy harminchétszer meg lehetne vele semmisíteni a világot. Valljuk be, magunk sem gondoltuk akkor, hogy a gyengeségek ilyen hamar kiütköznek.

Amit maguknak köszönhetnek - Ukrajna

Kicsit távolról kezdjük.  Minap a Stonehenge-ről írván emlékeztünk meg a bronzkori gondolkodás sajátosságairól. Akkor az emberiség - nem rendelkezvén kellő tudással, viszont rendelkezvén éppen azzal az okossággal, elmével, racionalizáló képességgel, mint ma mi - kereste az okokat a az időjárás változásai, a Nap mozgása stb. mögött. És meg is találta - hiszen egyértelmű, hogy mindent egy akarat irányít, minden mögött áll valaki, valami, mert az nem lehet, hogy valami csak úgy véletlenül, a dolgok furcsa összejátszásaképp történjen. Így születtek az istenek. Azt ma már nagyjából mindenki hajlandó elfogadni, hogy nem azért van szárazság, mert Esőisten haragszik, hogy nem azért kel fel a Nap, mert a mi jó papunk imádkozik hozzá, és azért veri el a jég a termést, mert a szomszéd falu papja megátkozott. (Vannak persze, akik még mindig hisznek valami hasonlóban, ők a chemtrail-hívők. Nem minősítünk, egyszerűen kiröhögjük őket.)  A történelem változásai, a világgazdasági trendek azonban sokaknak még megfekszik a gyomrát. Nem hiszik el, hogy néhány millió egyén szabad akarata működhet úgy, mint földi légkörzés. Kitermelhet többé-kevésbé belátható, de néha teljesen váratlan, előreláthatatlan eseményeket minden külső akarat, tervezés, háttérhatalom nélkül. Kétségtelen, az arccal ellátott, megszemélyesíthető akarattal mindig könnyebb megmagyarázni,sw érthetővé tenni dolgokat, mint széttárni a kezünket, hogy hát ez van b*zmag. Aztán hosszú, sok ezer karakteres cikkeket írni, amiben elmondjuk, hogy hát ez van b*zmeg, de rohadt bonyolultan. Sokaknak nehezükre esik felnőni.

Ezt a hosszú bevezetőt csak azért bocsátottam előre, mert az ukrajnai események, amelyek a moszkvai buktát okozták sokak szerint - ilyen vagy olyan - gonosz akarat által teremtődtek. És persze tudni is vélik, hogy ki áll mögöttük. Amerika-ellenes alternatív, (ez a náci egyik eufemisztikus szinonimája) körökben egyértelmű, hogy Washingtonban (meg persze sokkal inkább Tel-Avivban)  tervezték meg az egészet, hogy megkaparintsák Ukrajnát. Russzofób liberóéknál meg pont ellenkezőleg, Putyin az Ördög műve, aki ugyanezt akarta, ráadásul a harmadik világháborút is ki akarja töretni. Valójában azonban leginkább olyan volt ez, mint az "arab tavasz". Senki se számított rá, senki sem akarta, és mindenki össze-vissza reagált. Leginkább persze - Oroszország - iszonyat rosszul.

A tragikai vétség - a hübrisz

2013 novemberében  az orosz vezetés úgy érezte, hogy szalad vele a ló.  Sikerült - több évtized után - először valódi világpolitikai tényezőként megjelenni a szír válságban. Ráadásul - hogy ez igaz-e, vagy sem, csak évtizedek múlva a levéltárak mélyéről fog kiderülni - Putyin úgy érezte, hogy ő maga állította meg az amerikai légicsapásokat Szíria ellen. Ergo a Nyugat fél tőle, elismeri az erejét. Vagyis itt az ideje, hogy "ellenlépéseket tegyen" az "Oroszországot fenyegető" "nyugati terjeszkedés" ellen Ukrajnába. Ez volt minden alapja - a hibás helyzetértékelés. Mert valójában semmiféle fenyegetés nem volt. Fantomra vetődött Putyin. (Oroszország esetében sajnos lehetséges és érdemes az egyéni döntésekről beszélni. Oroszország, ilyen szempontból a klasszikus diktatúra jegyeit mutatja. Természetesen olyan szempontból nem az, hogy az elnöknek meg kell magát méretnie választásokon, és elméletben - szigorúan elméletben - lehetséges a leváltása. A gyakorlatban, ha nagyon népszerűtlen, forradalommal elkergethető. De a döntéshozatal diktatórikus, sokkal inkább, mint bármely másik nagyhatalomnál. Amerikában az elnököt a Kongresszus, a pártja, a lobbicsoportok erősen korlátozzák, kénytelen betartani bizonyos formalitásokat, a sajtó pedig valóban képes minden döntést befolyásolni. Kínában a pártvezetés különböző hatalmi szintjei gyakran valóban döntéshozó testületként működnek, és a rotációs rendszer miatt mindenki tudja, hogy a hatalma nem örök életű. Az EU-ról, ahol aztán tényleg komolyan veszik a demokráciát, és ezért rém nehézkes minden, ne is beszéljünk. Az orosz döntéshozatal szigorúan egyszemélyi, aki megpróbált volna bármilyen független  erőközpontot létrehozni, az már vagy börtönben van,vagy száműzetésben.)

De visszatérve a fantomra: Miféle "Oroszországot fenyegető terjeszkedés" volt készülőben? Semmiféle. Az uniós társulási szerződés valóban nagyobb lehetőséget biztosított Ukrajna számára az uniós piacon és viszont, de ez mennyiben fenyegetés? Európa (nyugati fele) már így is torkig van a bővítéssel. A huszonhárom millió románt is nehezen emésztik. Soha senki nem ajánlott volna ennél többet (tagállami perspektívát) Ukrajnának. A NATO-nak (és az Egyesült Államoknak) kisebb baja is nagyobb volt annál, mint, hogy újabb frontot nyisson. Irak, Irán, Afganisztán, Szíria, Líbia után még egy drága, kellemetlen válsággóc kinek kell? Ráadásul az Egyesült Államoknak egyre erősebben kell a csendes-óceáni térségre figyelnie, ott szövetségeket építenie, mert ott valóban van erős, szívós valódi kihívója. (Jellemző momentum: a 2012-es elnökválasztási kampányban Mitt Romeny republikánus jelölt egyszer - csak, hogy potenciális lengyel származású választóinak udvaroljon - azt találta mondani, hogy Oroszország mégis csak Amerika egyik legnagyobb ellensége. Rajta röhögött fél Amerika - a másik fele meg szégyellte, hogy ilyen tájékozatlan, külügyekben járatlan elnökjelöltje van.) Nyilván egy olyan helyzetben, ahol nagyobb teret kapnak Ukrajnában az európai cégek, az orosz befektetőknek komolyabb versennyel kell szembenézni, de ez azért messze van a fenyegetéstől. Ukrajnának viszont óriási lehetőséget teremtett volna egy olyan helyzet, amikor egyszerre van jóban Oroszországgal és az Unióval. Eggyel keletre tolta volna a "közvetítő ország" státuszát és az azzal járó lehetőségeket. Ez persze az oroszoknak sem lett volna rossz. Csakhogy Putyin ezt nem így látta. Ő nem a 21. század, a kölcsönös függésekkel meghatározott globális világ embere. Ha nem is bronzkori, de hidegháborús gondolatokon nőtt föl. Az együttműködés helyett a konfrontáció, és az úgy elérhető győzelem lehetőségét keresi. Nem ismeri a pozitív összegű játék fogalmát.   (Ezt tudom, hogy nem illik leírni egy elemzésbe, de ez egy blog, így aztán azt írok bele, amit akarok, szóval, ez az a tulajdonság, amit emberileg kimondottan rühellek.  Meggyőződésem, hogy az ilyen emberek vannak a leginkább kárára a világnak.)

Rossz helyzetértékelés - rossz döntés

A helytelen helyzetértékelést pedig követte a lépés - az orosz kormányzat nyomással és kecsegtetéssel rávette Viktor Janukovics ukrán elnököt, hogy ne írja alá a társulási szerződést. Kb. arra számítottak, hogy itt vége a történetnek. Győztek. Janukovics részéről ez persze nem volt egy éppen a demokrácia európai keretein belül mozgó lépés, hiszen az ország külpolitikai irányváltását nem szokás ilyen kurtán-furcsán intézni, dehát Ukrajnában vagyunk. Kb. az ilyen politikai kultúra miatt nem ajánlottak volna nekik fityiszt se a brüsszeliták, ha nem muszáj. Az akkori ukrán ellenzék pedig kapva kapott az alkalmon. Ők sem éppen az európai elintézési módot választották. (Az kb. az lett volna, hogy népszavazást kérnek az ügyről, esetlen előrehozott választásokat követlenek, vagy valami hasonló.) Majd irdatlan gyorsan eszkalálódott a helyzet.

Bár sokan úgy gondolják, hogy ezt az egészet lépésről lépésre Tel-Avivban tervezték (nekik alapoz egyébként a Russia Today és a teljes orosz propagandagépezet is), valójában  Brüsszelben, Washingtonban, Moszkvában senki nem volt az egészre felkészülve. Nyugaton már csak azért sem, mert  biztosra vették a szerződés aláírását, így nem is csináltak B terveket. Moszkvában meg azért nem, mert biztosra vették, hogy az utcai tüntetésekkel Janukovics könnyen elbánik. Hiszen - ezt ne feledjük - őt tényleg megválasztották elnöknek, demokratikus választásokon, valós többséggel. (Az ukrán politikai kultúra rém alacsony, folyamatos utcai politizáláson alapul, teli van oligarchákkal, és korrupt, mint a .. na jó, nem hasonlítom semmihez, mert sértő lenne. De egy szempontból fényévekkel Oroszország előtt van. Folyamatosan megjelenhettek jól artikulált alternatívák, valós lehetőségek közül lehetett választani. Még akkor is, ha ezt gyakran a "törzsi" szempontok befolyásolták.  Oroszországban ez a Putyin érában nincs meg - dominánspárt-rendszer van, valós alternatívák nélkül.)  Valójában persze mindez - legalább is, ami a kijevi részt illeti - benne volt a levegőben. A "narancsos forradalom" óta az ukrán politika állandó része volt, hogy az ellenzék  parlamenten kívüli eszközöket használt céljai elérésére. Nyilván, ha egyszer sikerült megfúrni egy - formálisan legalább is - szabad választást, akkor másodszor, harmadszor miért ne sikerülne. Ezért rossz, amikor egy parlamentáris rendszerben az ellenzék népi mozgalmakra épít. No, mindegy.

Janukovics távozása szintén előre nem látható esemény volt. Dönthetett volan úgy, hogy minden áron marad. (Mint Putyin más szövetségesei - Kaddafi vagy Aszad.) Ez nyilván más helyzetet teremtett volna, hamarabb kialakult volna a fegyveres konfliktus, és talán a jelenleginél is durvább lett volna. De inkább ment. Mivel az ő döntése volt, szintén nem lehetett egy "előre megírt nyugati forgatókönyv" része.  Viszont legalább annyira meglepett mindenkit, mint maguk a tüntetések. Elsőre senki nem tudott, mit lépni.

 A nyugat iszonyatos nyomás alatt volt. A média ugye folyamatosan hozta, hogy uniós zászlókkal tütnetnek emberek, kvázi a mi értékeinkért szállnak síkra. Egy nyugati kormányzat nem teheti meg, hogy ne támogassa őket, ne adjon nekik pénzt, politikai támogatást stb. Kvázi, hogy ne őket tekintse a jó oldalnak, még akkor is, ha tudván tudja, hogy futballhuligánok, meg gyanús krakélerek is vannak köztük. Ez van.

Legalább ilyen nyomás alatt volt Oroszország is. Egy nacionalista lózungokkal operáló diktatórikus rendszer számára, ha a "mieink" vannak veszélyben, akkor valamit lépni kell. Márpedig Janukovics a "mi emberünk" volt, és az ukrán felkelők soraiban tényleg ott voltak azok a nacionalisták, akik nem rajonganak az oroszokért. (A szerepüket, ezt aztán  az elnök- és parlamenti választások is megmutatták, jelentősen túlértékelték.) Az orosz kisebbség félelmei kétség kívül  jogosak voltak. A helyi reakciók is megfeleltek a posztszovjet hagyományoknak.

Újabb rossz döntés

Míg az Unió döntéshozatala a sok széttartó érdek és a demokratikus deficit miatt lassú és kb. értelmezhetetelnül bizonytalankodó volt, Moszkvában gyorsan,hatékonyan hoztak rossz döntést. (Valahol a kettő között van a megfelelő út - talán ezért Amerika és Kína a két világhatalom, különböző módon, de képesek hatékony döntéseket hozni, de kiszűrni az eleve marhaságokat.)

Oroszország felhasználva - ekkor még létező - nemzetközi tekintélyét és elfogadottságát, megpróbálhatta volna a lehető legtöbbet kihozni a helyzetből. Ehhez azonban racionális, érzelmi kitörésektől mentes politizálás kellett volna. Először is annak az elfogadása, hogy azt, hogy egyedül ők határozzák meg, hogy mi legyen Ukrajnában, azt bizony bukták.  Nem azért, mert a "Nyugat ármánykodott", hanem mert az ukránok jelentős része ezt nem akarja. Ezt nyilván nem könnyű felfogni, értelmezni, elfogadni egy olyan rendszerben, ahol a választásokat alapvetően  a szovjet értelemben vett szavazásnak tartják. Viszont ott volt Ukrajna jó fele, amelyik alapvetően orosz érzelmű, és ezt mindenkinek el kell ismernie. Oroszország akkor - kb. február végén - még abban a helyzetben volt, hogy összehívathatott volna egy "nemzetközi Ukrajna konferenciát". Ahol aztán az Eu képviselőivel, esetleg Amerikával, és persze a különböző ukrán frakciókkal felvázolnak egy tervet. Ki adja a pénzt, milyen legyen az új alkotmány, milyen jogot kapjanak a helyi oroszok stb. Ez gyakorlatilag alkotmányos erővel biztosította volna, hogy Ukrajna soha a büdös életben ne legyen teljes mértékben a Nyugat része. Ez - ne feledjük - akkor volt, amikor a Krím még formálisan Ukrajna része volt, Donyeckben, Luhanszkban pedig csak figyelték, hogy mit hoz a helyzet.

Ehhez azonban el kellett volna ismernie az orosz vezetésnek, hogy másoknak is vannak ott legitim érdekei. Ezt pedig - gondolom, ismerve az ilyen csávók gondolkodását - "vereségnek," "arcvesztésnek" élte volna meg Putyin. Kicsit rázósabb, de lehetett volna a helyi oroszokon keresztül is operálni. Szigorúan erőszakmentesen. Autonómiát, erős regionalizmust kérve, vétójoggal bizonyos országos ügyekre - pl. NATO- vagy EU-csatlakozás. Mivel Putyinnal ekkor még szóba álltak Nyugaton, és ezek olyan elvek, amire egyelten uniós politikus sem mondhat nemet, Oroszország éppen Brüsszelen keresztül tudta volna érvényesíteni akaratát. De ez megint csak azt jelentette volna, hogy alkudozni kell a Nyugattal, és "nem is elég férfias".

Ehelyett történt a lehető legrosszabb forgatókönyv. Azt, hogy a Krímben önkéntesek jelentek meg, majd "demokratikus népszavazáson csatlakoztak Oroszországhoz", és csak ezután történt meg a bevonulás, egyedül és kizárólag az állami televízión butított orosz lakosság szopta be. Ahogy azt is, hogy mindez a "helyi oroszok védelmében történt", akiket "fenyegettek az ukrán nacionalisták". A Krímben az oroszok többségben voltak, ukrán nacionalistát meg mutatóban sem lehetett látni. Ráadásul akkor elég nagy zavar volt még Kijevben is, tehát oda se tudtak volna ilyen gyorsan küldeni valami lembergi különítményt fenyegetni. Ezek a narratívák csak belső használatra, az orosz publikum számára (no, meg azért, hogy az oroszbarát külföldi sajtó tudjon milyen narratívához csatlakozni) születtek, ahogy az is később, hogy az orosz hadsereg nem avatkozik be közvetlenül a kelet-ukrajnai harcokba. (A tankok meg ez ejtőernyősök "eltévedtek"  heheh.) 

De mi volt a terv? Végiggondolták-e, hogy ezzel mit érnek el?

A közvetlen eredmény ugye az volt, hogy hirtelen megerősödtek a kelet-ukrán térség szeparatistái. Számukra is logikus lépésnek látszott, hogy a dolog nem áll meg a Krímben, és elég kétszer meglengetni valami zászlót, aztán gyorsan elismerik őket is Oroszország részének. Ehelyett - váratlan hevességgel - jöttek az ukrán "terrorelhárítók", Oroszországból viszont csak  mutyiban a zöld határon jött segítség. (Nyilván, ha nincs a kurta-furcsa annektálása a Krímnek, a többi helyen egészen máshogy alakultak volna a dolgok.)

Háromnegyed év után már látszanak a középtávú "eredmények" is. Oroszország nemzetközileg elszigetelődött, európai szövetségesei egy része elpártolt (Németország), más részét valószínűleg záros határidőn belül színvallásra, és az orosz kapcsolatok feladására kényszerítik. A NATO összezárt, Ukrajna pedig esélyt kap arra, hogy NATO tag lehessen. A fantom-ellenségből valódi lett.

Az orosz kisebbség politikai részvétele az ukrán nagypolitikában diszkreditálódott, az új parlamentben a Moszkva-barát erők 9,4 százalékot kaptak - Kijev eljuthat odáig, mint a balti államok, ahol ugyan jelentős orosz kisebbség él, de a politikában - a rossz emlékek okán - szinte láthatatlanok. (Ráadásul azzal, hogy a Krím de jure, Donyeck és Luhanszk pedig de facto már nem Ukrajna része, jó ötmillió orosz érzelmű választóval van kevesebb az ukrán politikában. Ha továbbra is törzsi választóvonalak mellett szavaznak, ahogy eddig, ez helyből meggyengíti bármiféle orosz érdek érvényesítését.)

A háború már eddig is iszonyatosan sokba került, a Krím pedig nemhogy hozná, de viszi a pénzt.

A mérleg másik serpenyőjébe csak Krím annektálása (drága, de szép), és néhány kelet-ukrajnai enklávé de facto megszerzése került. Ezek a Dnyeszterentúlhoz hasonló, "befagyott konfliktusok" maradhatnak akár évtizedekig.

Mi vezetett ide? Nem látták ezt előre? Valószínűleg nem. Sőt, valószínűleg egyáltalán nem terveztek, hanem ad hoc hoztak döntéseket. Elhitték a saját propagandaszövegeiket, amiben Oroszország erejét és a Nyugat tutyi-mutyiságát bizonygatták. (Mindig rossz döntéshez vezet, ha elhisszük, amit a propagandában mondunk. Legalább magunknak ne hazudjunk.)  Bíztak abban, hogy "a németek a gazdasági érdekeik miatt úgyse tesznek semmit". (Ismét a propaganda beszopása - a "Nyugat, amelyik csak pénzt imádja, és az olajért bármit feláldoz".) Nem ismerték fel, hogy, mondjuk, Németországban olyan erős a politikai elitben (és nem csak ott) mindenfajta erőszakos megoldástól való irtózás, hogy nem tűrik el, hogy a szövetségeseik ilyet tegyenek. (Németország tanult a hibáiból. Oroszország megismétli őket. Ennyi.)

Nyilván komoly nyomást jelentettek a helyi ukrajnai orosz nacionalisták is, akiket persze Moszkvából folyamatosan hergeltek a konfliktus elején, aztán viszont már muszáj volt őket kiszolgálni. Az utóbbi években a nacionalista propagandával mozgósított orosz közvéleménynek is folyamatosan "sikereket" kellett szállítani.  Valószínűleg reménykedtek abban, hogy Ukrajna magától szétesik, és nem lesz képes ellentámadásra. Lett. Kétségtelen, Kijevben sem vetettek be mindent, hogy megkeressék a békés megoldást. Őket nyilván sokként érte a Krím annektálása, és szintén nem jeleskedtek abban, hogy hogyan kerüljék el minden áron a vérontást. Persze olyan nagyon ez sem meglepő. A posztszovjet térség sorozatban adja a hasonló konfliktusokat, és hasonló megoldásokat. Minden kisebb-nagyobb régió azonnal a függetlenség fegyveres megszerzésében érzi a jövője kulcsát. A szuverén államok pedig ezekre a mozgalmakra rendszerint fegyveres erővel reagálnak, Moldovától Dél-Oszétián át Csecsenföldig ugyanaz a történet ismétli önmagát. .

Ahogy eszkalálódott a helyzet, úgy nőtt viszont - valószínűsítem -,  hogy a nyílt háború azért olyan választóvonal, amit nem kellene átlépni, mert az már tényleg teljesen elszigetelné Oroszországot, és még maradék külföldi barátait - szövetségeseit is elvesztené. Meg marha drága lenne, és túl sokan halnának meg olyanok, akiket már muszáj be is vallani, az meg a közvéleményt is a kormány ellen fordíthatná. Előjöhettek az első csecsen háború emlékei, meg Afganisztáné, amikor a közvélemény egyértelműen  a kormányzat ellen fordult. Nyíltan viszont mégsem lehet "odadobni az ukránoknak" a szeparatistákat, mert az meg megint csak "arcvesztéssel" járna, a nacionalisták támogatását veszélyeztetné.

Amiről csak félig tehetnek - a gazdasági válság

Ebben a kellemetlen helyzetben érte Oroszországot váratlanul az olajár esése. Bár összeesküvés-elmélet hívő közösségünknek kedvenc témája, hogy ezt is biztos csak azért csinálták a gonosz amerikaiak, hogy Putyint, a nép hősét kicsinálják, minden valószínűség szerint a kutya nem gondolt Putyinra, mikor az olajárat jelentős ideig alacsonyan tartó döntéseket meghozták. (Szegény Bástya elvtárs!) A szaúdiak elsősorban Iránt, másodsorban az amerikai palagázosokat akarták kicsinálni. Nekik így is jó. Köszönik, kérnek még egy teát. Putyin viszont ott maradt egy drága háborúval, amit ráadásul be sem vallhat, mert akkor totál pária lenne, így aztán mutyiban kell finanszírozni, és egy költségvetéssel, amit mintegy negyedével kell szűkösebbre szabni.

A szankciók pedig hatnak. Európában nem különösebben, náluk igen. Durva infláció van, elszabadult a rubel árfolyama, és akik máskor ilyenkor segíthetnének - pl. az IMF - most nyilván nem fog. A kínai elvtársak pedig kedvesen jelezték, hogy ők majd szívesen segítenek. De a kínaiak - Putyinnal ellentétben - nagyon nem érzelmi alapon csinálják a politikát. Lengetik a vörös zászlót, de számolnak, és csak abba az üzletbe mennek bele, amiből jól jönnek ki. Adnak pénzt, de kérnek is. (Amerika is kér, csak mást. Kína ilyen szempontból sokkal kapitalistább. Ők csak jó megtérülést kérnek, a többi nem érdekli őket. Az amerikaiak viszont mindenféle elvi kritériumokat emlegetnek.) Ha Putyin elfogadja a kínai "segítséget", akkor ott állhat majd a sorban a különböző afrikai diktátorokkal együtt a Mennyei Trónus előtt. Nem a bipoláris világrend másik pólusa lesz, hanem a kínai elvtársak csicskása. Ronda nagy arcvesztés.

Ennél talán már az is jobb lenne, ha megegyeznének valahogy Ukrajnáról. De - minden valószínűség szerint - ez a vonat már elment. Oroszország ugyanis jelenleg sem ajánlani nem tud semmit (amit be is tudna tartani), sem fenyegetni nem tud semmivel. Mégis mivel fenyeget? Elzárják a gázcsapot? Ugyan már. A jelenlegi költségvetési helyzetben minden egyes  euróra szükség van. Európa az alacsony árak miatt teljes lelki nyugalommal szerezhet be gázt Katarból vagy Algériából. (Bulgária meg Magyarország szívná a legnagyobbat, de ez se Nyugaton, se Oroszországban igazán senkit nem hatna meg ) A nagyobb szállítási költségekkel együtt nem lesz olyan drága, mint az orosz gáz fél évvel ezelőtt. Államosítják a nyugati olajcégeket? Akkor cserébe meg befagyasztják a külföldön levő orosz vagyonokat. Kitiltják  a nyugati gépeket az orosz légtérből? Két NATO cirkáló elállja a Boszporuszt.

Ajánlani sem tudnak, mit. Mert nyilván bármilyen csomagügylet része kellene, hogy legyen a Krím. Ott pedig már belavírozták magukat a megváltoztathatatlanba. "Arcvesztés" nélkül már nem vonulhatnak ki. A kelet-ukrajnai szeparatisták pedig egyre önjáróbbak. Nehéz lenne őket rávenni, hogy most akkor a kedvünkért térjetek vissza Ukrajnához, és ott legyetek rendes orosz érdekképviselők.

Oroszország, amelyik egy éve még a kettes számú világhatalom címéért küzdött, most vezetőjének rossz döntéseivel, agresszivitásával, kompromisszumképtelenségével, az ellenfelek-partnerek alábecsülésével azt érte el, hogy határait kb. 150 kilométerrel nyugatra tolta, viszont elvesztette szövetségesei jelentős részét, gazdasági összeomlás felé rohan, virtuális ellenségből valódit csinált, és azt be is csalogatta közvetlenül a határaihoz. Ja, és mindezek mellett már a kazahok, és a fehéroroszok is beszólogatnak...

Oroszországnak hatalmas tartalékai vannak. Talpra fog állni, és - mivel energiahordozókra és egyéb alapanyagokra, no meg az ott felhalmozott tudásra szükség lesz - prosperáló ország lehet. Nemzetközi tényező. De immár örökre le kellene mondani arról, hogy Amerikával vagy Kínával vetekedő szuperhatalom legyen. A hipermacsó nacionalizmusból meg ki kell józanodni.

Az erkölcsi tanulság

Bár szomorú történet ez, hiszen a nagyhatalmi hóbortba, a nacionalista hergelésbe több, mint négyezren belehaltak, de ugyanakkor azt is közvetíti, hogy van remény. Ha egy olyan ember irányít egy hatalmas, erős országot, aki az emberiség legellenszenvesebb tulajdonságaival (fennhéjázás, agresszivitás, arrogancia stb.) rendelkezik, és ezeket fitogtatja is, akkor az isteni igazságszolgáltatás megbünteti. Sajnos nem csak őt.

 

Ha tetszett a bejegyzés, kövess minket a Facebookon is.

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://fotelkalandor.blog.hu/api/trackback/id/tr647010657

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Üvöltöző pucér szuka balhézott a betlehemi jászol mellett a Vatikán főterén 2014.12.26. 17:22:19

Íme az emberfia, és íme az emberi mivoltából kivetkőzött liberális aktivista nőstény - írhatnánk a pápa Urbi et Orbi áldását ellenpontozni kívánó akcióról a Szent Péter téren december 24-én készült felvétel mellé. Az ukrán gyökerű, párizsi központú, s...

Trackback: Hogyan kell Putyin diktatúráját a Nyugat módszereivel kiéheztetni - a liberális újságírók szerint? 2014.12.26. 17:16:11

Az oroszoknak secperc alatt végük lesz, ha nem kapnak nyugatról fenyőbútort, mikrosütőt, meg tabletet - állítják az egyik liberális hírportál szerkesztőségében. Hogy miért pont az IKEA-val, a mikrosütővel, meg az okostelefonnal példálóznak? Nyilván az...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ozibozi 2014.12.26. 01:01:21

ezt így is meg lehet közelíteni, de ha azt is figyelembe vesszük, hogy a 'gorbi-bush megegyezés' soha nem lett betartva usa/nato oldalról, és folyamatosan szorították a hurkot az oroszok nyakán, akkor ez az utolsó pillanat volt, amikor reagálni lehetett/kellett... a krím megszerzése pedig elkerülhetetlen volt attól a pillanattól számítva, amikor a puccs után világossá vált a szevasztopoli szerződés veszélybe kerülése.(még a mai napig is tárgyalnának róla a politikai korrektség/nato anyahajók árnyékában) a gazdasági összeomlást már 2x átélte az ország 25 év alatt, ennél nagyobbat, és ideológiai töltet nélkülit... most is túl fogja élni. ellentétben az ukránokkal, ugyanis ott ahol sokkszerűen piaci alapokra helyezik 1 ország gazdaságát, a szolgáltatások árait, nem fizetik ki a nyugdíjakat, állami béreket, közigazgatást,stb, ott gyorsan változik a néplélek.főleg mikor előbb-utóbb kiderül majd hogy a 'segélyeket' ugyanúgy ellopják, mint eddig...+ 30-40 millió potenciális éhenkórászra nincs szüksége az eu-nak se,akik a magyar-lengyel vonal feléért is bármilyen munkát elvégeznének. (mint piac pedig már amúgy is meg vannak) ...ugyanaz fog történni, mint a 'narancsos forradalom' után, csak most sokkal (összehasonlíthatatlanul)bonyolultabb a szituáció, és évekkel tovább fog tartani, mert akkor csak erkölcsi, most politikai és anyagi támogatást is kapnak még 1 ideig.utána elengedik a kezüket, konszolidálódik a helyzet, és ha nagy áldozatok árán is, de a mi életünkben az ukránok már nem lesznek a nato tagjai, ellenben a korrekt tárgyalásos politikával, 10-20 éven belül szép fokozatosan azzá vált volna. Az pedig, hogy kína lesz a másik pólus 20 éve tudható, semmi köze a mostani szituhoz,az orosz gdp világban betöltött nagysága olaszországéval egyenértékű(ellentétben a katonai potenciállal) ... az usa stratégiai hibája, hogy az eu rövidtávú meggyengítése érdekében odalöki(kényszeríti) az oroszokat a későbbi közös ellenség karjaiba(inkább markába) összegezve: ma valóban nézhet ki a szituáció úgy ahogy értékelve lett, de közép(hosszabb)távra tekintve nem volt alternatívája a birodalmi politikának. ukrajna átadása jelentette volna a teljes beismerését annak, hogy oroszország nem tényező...

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2014.12.26. 08:27:11

Pont fordítva. Éppen Putyin alapja az együttműködés, míg a nyugat a XIX. században képzeli magát, amikor az egész világot leigázhatta.

Túrós (törölt) 2014.12.26. 16:45:12

@maxval bircaman szerkesztő: unalmas vagy, valami más hülyeséget kéne már kitalálni

MACISAJT 2014.12.26. 17:23:59

Baromságok gyűjteménye.
Amúgy egyébként a jövő zenéje annak tisztázása hogy VALÓJÁBAN mit akarnak "ezek" Magyarországtól (és persze Ukrajnától...)
Ami miatt ezt a -egyelőre még "csak"- gazdasági háborút most kirobbantották.
Ukrajna esete kezd világosodni, naná mert 2004-ben már volt ott "forradalom", a most kirobbantott államcsínyig , polgárháborúig és államcsődig eltelt tíz tanulságos év, amiből sokan leszűrhetik a hátteret.
Ezt az ukrajnai példát/ időszakot/átmenetet viszont Magyarország esetében szívesen megspórolnám...
Ki a francnak kell káosz, anarchia és akár polgárháború?

Ez a kép, a résztvevők és a duma mindent elmond:

mno.hu/magyar_nemzet_belfoldi_hirei/gyurcsany-goodfriend-mellett-1264275
Ahogyan Ukrajna esete kezd világosodni:

Biden fia egy ukrán gázcég vezetőségének tagja lett

2014. május 14., szerda, 20:48

Szerző: MTI

Egy ukrán gázipari cég, a Burisma Holdings igazgatótanácsának tagja lett Joe Biden amerikai alelnök fia és John Kerry külügyminiszter fogadott fiának egyik közeli barátja - közölte szerdán a Wall Street Journal.

Az ügy azért keltett feltűnést, mert Biden és Kerry fontos szerepet tölt be az Egyesült Államoknak az ukrán válsággal kapcsolatos diplomáciájában.

A Burisma tulajdonosa Nyikolaj Zlocsevszki, a megbuktatott Viktor Janukovics ukrán elnök környezetvédelemért és természeti kincsekért felelős volt minisztere.

Biden alelnök ifjabbik fia, a 44 éves Hunter Biden májusban lett tagja az igazgatótanácsnak, a cég jogi részlegének vezetőjeként. Néhány héttel korábban az a 39 éves Devon Archer is a vezetés tagjává vált, aki Kerry fogadott fia, Christopher Heinz - a Heinz-féle mártásbirodalom örököse - főiskolai szobatársa volt.

A Burisma igazgatótanácsának elnöke tavaly óta Alan Apter amerikai befektetési bankár. A cég egyike annak a maroknyi ukrán magánvállalatnak, amelyek együttesen az ország gázkitermelésének valamivel több mint 10 százalékát ellenőrzik, a többi részben vagy egészében állami tulajdonú vállalatok kezében van."

Ez ugyebár nem korrupció, legalábbis nem USA/badfriendi megítélésből biztos nem, á dehogy, ez a "demokrácia"...

Viszont arról milyen érzése van a szerzőnek , Ukrajnát ki fogja majd a továbbiakban finanszírozni?
Ki fogja érzései szerint azt az árat kifizetni, hogy Ukrajnában évekig/évtizedekig fenntartsa a jelenlegi "nyugatbarát" rezsimet?
Az USA? Az EU?
Muhaha.

igazi Ténytár 2014.12.26. 17:26:02

@maxval bircaman szerkesztő: Igen a Nyugat hanyatlik, és Putyin győzelemre áll.

Tudjuk, látjuk

MACISAJT 2014.12.26. 17:26:50

22 április, 10:50
Az USA ötmilliárd dollárt költött az „ukrán demokráciára”

A Szovjetunió 1991-es összeomlása óta az USA mintegy ötmilliárd dollárt költött Ukrajnára - mondta Victoria Nuland amerikai külügyminiszter tanácsadója a CNN-nek adott interjúban.

„Ezt a pénzt arra fordítottuk, hogy támogassuk az ukrán nép reményét egy erős, demokratikus kormányzatban, amely érdekeit képviseli” - mondta Nuland. Hangsúlyozta, hogy a pénzt nem a Majdan megszervezésére fordították, amely „spontán mozgalom” volt.

Ismeretes, hogy 2013. decemberében Nuland Kijevbe érkezett, hogy támogassa az Euromajdan híveit."

Véletlenül...
A folytatást ismerjük.

exterminador 2014.12.26. 17:52:06

@maxval bircaman szerkesztő: és ebben a leigázásban Oroszország akkoriban lelkes partner volt. Például Kínában.

Brix 2014.12.26. 17:52:54

Az orosz-ukrán konfliktus sok évre elhúzódhat, ami negatív hatással lesz a környező EU-s tagállamokra is. A jövőben, a Putyinnal való haverkodás nem lesz kifizetődő dolog, sem gazdaságilag sem politikailag. Orbánnak is vissza kellene venni, ha nem akarja , hogy eltávolítsák a hatalomból, ahogy a cseh kormánnyal is megtették..
Oroszországot halálra ítélte a nyugat.
Energiahordozók és ásványkincsek eladásából nem fogják tudni stabilizálni a gazdaságukat, mivel a világgazdaság egyre kevesebbet igényel ezekből , és a fokozatosan erősödő dollár is lefelé szorítja a nyersanyagárakat.
Ukrajnát a nyugati államoknak 100 milliárd dollárokkal kell majd segélyezni, a későbbiekben...

exterminador 2014.12.26. 17:53:06

@MACISAJT: pedig bármennyire fáj, nagyon úgy tűnik, a posztolónak igaza van. De ha neked nem tetszik a rendszer, igazán el is költözhetnél. Moszkvában nagyon örülnének neked.

Brix 2014.12.26. 18:00:41

@MACISAJT: Az a helyzet, hogy a "nyugatbarát rezsimet" az ukrán lakosság többsége támogatja. A legtöbb ukrán nem az orosz gazdasági érdekszférába akar tartozni, hanem a nyugatiba, és lelépni minél hamarabb 10x-es pénzért dolgozni az EU-ban...Oroszország még ahhoz is gyenge volt , hogy gazdasági erővel megtartsa Ukrajnát.

Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény] 2014.12.26. 18:03:07

@MACISAJT:

hungarian.ruvr.ru/news/2014_12_10/281111870/

"Medvegyev: Oroszország több mint 80 milliárd USA-dollárt ajándékozott Ukrajnának gázár-kedvezmények formájában"

Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény] 2014.12.26. 18:05:23

@MACISAJT: @maxval bircaman szerkesztő:
Ti csak költözzetek Moszkvába, ott közel lesz a Putyin segge, ami után vágyakoztok.
Birca simán hülye, de te Macisajt az a segget nyalod amit a főnököd kijelölt neked.

medium size devil 2014.12.26. 18:11:05

Nem tudom onmagaban mi abban a korrupcio ha Biden fia poziciot kap a gazcegben? Ezt egybe lehet mosni a Simicska, stb. alpari bugris lopkodassal??
Nem vagyok naiv az amcsik reszerol nyilvan a befolyasszerzes a cel de ez onmagaban meg nem korrupcio. Ez a tulajdonosok dolga. Ha oket nem zavarja minket se zavarjon. Az oroszok ugyanezt a gyakorlatot folytattak: sajat embereket gazdasagi es politikai kulcspoziciokba.

Piere de La Croix (törölt) 2014.12.26. 18:13:38

@medium size devil: Ne kérdezd a trollokat, mert még válaszolni is fognak...

Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény] 2014.12.26. 18:21:13

@medium size devil: Jaj, nem érted! Az korrupció ha egy USA politikus fia pozíciót kap egy magán cégben. Ha egy miniszterelnök veje milliárdos állami pályázatot nyer el, az nem. Ez @MACISAJT: erkölcse. Egyéb kérdés?

Éhes ló 2014.12.26. 18:33:02

Ha bárki eben a konfliktusban a legnagyobb vesztes volt, akkor az ukrajna és azok a jobbszektoros nácik, akik elhitték, hogy makival a hátuk megett övék lehet a világ és az oroszokat megfingathatják a saját szülőföldjükön.
Putyin nem orbán, aki kussban tűri a kárpátaljai magyarok tizedelését és megalázását.
Tévedtek, amikor azt hitték Putyin is kussol a jogsértések kapcsán, mint a kies ejrópa, a "jogvédők" és "civilek", akiknek nem volt az az ukrán náci erőszak, gyilkosság, jogfosztás, justicmord, aminek ne tapsikoltak volna.

A Krím Putyiné, Donbasz még nem Putyiné, de csak a döntésétől függ. Az ukrán aranytartalékot ellopták (mint surányi idején a magyarokét), a szenüket nincs olyan orosz aki nekik kibányászná, embereik ezrei pusztultak el, nyomorodtak meg a polgárháborúban, a szenet, gázt a csődjük miatt csak előrefizetésre kapnak, mindenüket ellopják amerikai, zsidó és imf-es barátaik, hitelük nincs, csak a régiek törlesztésére az imf-től, jövedelmük a bezuhanó hadigazdálkodás, az elértéktelenedett saját valuta miatt nincs, az orosz embargó és beutazási tilalom miatti személyi és üzleti jövedelemkiesés mértéke mindent felülmúl, a hadianyag, hadfelszerelés készleteik és a lelkes önkéntesek, sorozottak már őszre elfogytak és a hidegben az éhezésben a lelkesedésük is régen oda van, saját majdani vezéreik ellen tüntetnek a sötétben.

Az ukránok bedőltek az usa átverésének és semmit nem nyertek, de majd mindent elveszítettek.

Putyin az oroszokkal hozzájuk képest vidám nyertes, népszerűsége sosem volt ilyen magasan, a Krím az övé és a dollár alapú kereskedelemnek véget vetnek sec perc.
Rubelért, jüanért árulnak majd mindent.

Ti meg harsoghatjátok, hogy Putyin a legnagyobb vesztes, miközben az embargó miatt még jobban lerobban eu. és a magyar gazdaság, amely még messze nem heverte ki az usa zsidainak ingatlan és befektetési panamái miatt kitört világválságot.
Szánalmas és átlátszó manipuláció ez poster.

Piere de La Croix (törölt) 2014.12.26. 18:33:18

@Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény]: És még erről mindenki tudhat is!!! Mily szörnyű, hanyatló birodalom az USA!

randomgenerator 2014.12.26. 19:40:19

@Éhes ló: bazmeg éhesló én azt hittem erepben hogy viccelsz. ezekért a posztokért fizet valaki vagy tényleg ebben hiszel?

Brix 2014.12.26. 20:04:29

@Éhes ló: "a dollár alapú kereskedelemnek véget vetnek sec perc.
Rubelért, jüanért árulnak majd mindent"
-Ne röhögtess már!

Alick 2014.12.26. 20:10:27

Ez a Putyin-mizéria vihar a biliben... mivel Ukrajna nem több, mint egy stratégiailag túlértékelt csődtömeg, lassan mindenki vissza fog venni a harciasságból, különösen az EU és az oroszok. Az ukránok pedig rá fognak jönni, hogy a nyugati fogadkozások hatására sem lesz kolbászból a kerítés.

MACISAJT 2014.12.26. 20:40:39

Mindenesetre itt van a posztban említett "a Nuland asszony által is elismert 5 milliárd dollár felhasználásával, a CIA Kijevbe települt főembereivel, lázadást robbantanak ki " főszereplőjének a hivatalos életrajza:

Victoria Jane Nuland (born 1961) is the Assistant Secretary of State for European and Eurasian Affairs at the United States Department of State.

Early life and education

Nuland is the daughter of Yale bioethics and medicine professor Sherwin B. Nuland, whose original surname was Nudelman. Victoria’s paternal grandfather was Meyer Nudelman from a family of Jewish immigrants who came to New York City from the Russian Empire."

Ja és hogy ne feledjem,nemrég ugyancsak Nuland asszony intézett kirohanást
Magyarország ellen is...
Micsoda véletlenek vannak, ugyebár.

Ja és ne feledjem, a hírek szerint az "új" ukrán vezetés szeretné felkérni george sorost az állami pénzügyeik rendezésére...A másik jelölt dominique strauss kahn.
Meneküljön ki merre lát.
Muhaha.

zobod 2014.12.26. 20:44:19

Az USA azért most kezdte el érdekszférájába vonni Ukrajnát, mert mostanra változott meg a szénhidrogének világpiaca fundemantálisan a kínálati oldal szereplőinek kedvezőtlenül, márpedig a szénhidrogén szektor által fizetett közterheknek az orosz állami költségvetés extrém módon van kitéve. A szankciók persze nem érdektelenek, de annyira nem sokat számítanak, hiszen az olaj és rövidesen a földgáz árak zuhanása miatt Oroszország költségvetését alapjaiban kell átkalibrálni - hasonlóképpen az usa szövetséges öböl-menti olajmonarchiák, norvégia, venezuela, brazília és többi kitermelő költségvetését (pl. a szaudi költségvetésben az ft.com szerint egy potom 38 milliárd dolláros luk lesz minimum) - ahogy a rubel árfolyama sem a szankciók miatt csúszott meg ennyire. A szankciók rárakódtak a mélyben meghúzódó fundamentális trendre, arra, hogy az orosz gazdaság és az orosz állam ereje a szénhidrogének magas világpiaci árából fakadt. A rezsim túlélésén pörgő orosz elitnek, és a szankciók sikerességének látszatában érdekelt nyugatiaknak is érdeke úgy tenni, hogy a szankciók okozzák az alapvető bajokat Oroszországban.

Egyébként sokkal érdekesebb, hogy az orosz és kínai jegybank miért vásárolja tonna szám az aranyat.

MACISAJT 2014.12.26. 20:51:03

@Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény]: ("Jaj, nem érted! Az korrupció ha egy USA politikus fia pozíciót kap egy magán cégben. ")

Véletlenül, persze.
Éppen Ukrajnában, ahol elöbb államcsínyt hajtanak végre a CIA segítségével, majd polgárháborút robbantanak ki.

Vagy mint Irakban, ahol "tömegpusztító fegyverek" ürügyén és a demokrácia export tételével eddig több százezer embert mészároltak le...
És ahol véletlenül Dick Cheney alelnök Halliburton nevű olajcége , amelynek a kilencvenes években volt a vezérigazgatója.az egyik a közül az öt cég közül, amelyek első körben állami megrendeléseket kaptak az iraki "újjáépítés" kapcsán, mégpedig csekély 1 milliárd dollár értékben.

És én nem értem...
Muhaha.

MACISAJT 2014.12.26. 21:00:38

@Brix: (" Az a helyzet, hogy a "nyugatbarát rezsimet" az ukrán lakosság többsége támogatja. ")

Támogatnának most azok többsége bárkit akitől azt remélnék hogy kihúzza őket abból a helyzetből amibe évtizedek alatt leküzdötték magukat..
Miért, az államcsínnyel megdöntött Janukovicsot tán nem választásokon választották meg az ukránok?
Nemrég még Timosenko Júlia volt az üdvöske Nyugaton (is), most meg le se szarják.

dr kíváncsivagyok 2014.12.26. 21:01:11

@Éhes ló:
"miközben az embargó miatt még jobban lerobban eu. és a magyar gazdaság, "

Hiszen szárnyalunk,...kocsog...

MACISAJT 2014.12.26. 21:09:31

@dr kíváncsivagyok:

Lehet humorizálni, de tény hogy ahogy Orbán mondta, az EU jól lábon lőtte magát, azzal hogy hagyta hogy az USA az EU farkával verje az orosz csalánt...

Rossz hírek érkeztek Lengyelországból

2014. december 24., szerda, 13:59
Szerző: MTI

Lengyelországban a lengyel statisztikai hivatal, a GUS adatai szerint a múlt hónapban a regisztrált munkanélküliek aránya 11,4 százalékra emelkedett .

Ugyancsak a lengyel statisztikai hivatal adatai szerint havi szinten 8,1 százalékkal esett vissza a novemberi lengyel kiskereskedelmi forgalom.

És ez így megy Finnországtól Csehországig mindenfelé.
Még Németország is ráfázik, bár ők külön kategória, röhögve megépítették és használják az Északi Áramlatot és Schröder volt kancellár a Gazprom igazgatótanácsában üldögél...

Ybl 2014.12.26. 21:22:37

@dr kíváncsivagyok:

Mi van proli, karácsonykor is muszáj bizonyítanod, hogy egy korcs féreg vagy.

Shopping 2014.12.26. 21:41:12

A poszt írója nagyon kevés információval rendelkezik.
A "szokásos " hírforrásokra alapozva mond véleményt.
Hogy kicsit kitáguljon a világnézete itt egy link

www.youtube.com/watchv=nMhv4XBJ8fs#t=335&utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_201411

exterminador 2014.12.26. 21:58:36

@Éhes ló: hajjaj, látszik a dollár alapú kereskedelem vége! Már Lukasenkónak sem kell az elszámolás rubelben!

exterminador 2014.12.26. 22:01:58

@MACISAJT: tényleg, a CIA foglalta el a Krímet, aztán meg kezdett el középületeket megszállni Kelet-Ukrajnában. Jó tudni. Hogyan vagytok képesek ilyen szinten saját magatokat is becsapni? Ilyen eszméletlen módon szembemenni a tényekkel? Tényleg érdekelne.

exterminador 2014.12.26. 22:02:41

@Shopping: a linkedet lelőtte az UFÓ-chemtrail-HARP-gyíkember-cion-háttérhatalmi rezsim.

vajdasagi 2014.12.26. 22:40:01

@MACISAJT: Ez EU-nak ez egy apró kellemetlenség lesz csupán, nekünk kicsit nagyobb, de még mindig kibírható, viszont Putyinék nagyon meg fogják szívni. Ezt minden józan ember látja. Nem is értem, miért próbáljátok tagadni ezt a nyilvánvaló evidenciát.

Másképpen megközelítve: aki csak nyersanyagot tud exportálni, annak nagyon rossz lesz, aki azért élelmiszert is el tud adni a világban, mint mi, annak kicsit lesz rossz, és aki gépeket exportál, mint Németország, annak jó lesz. Aki meg szoftvert ad el, mint az USA, annak nagyon jó lesz.

Ebbe az egyszerűsített képbe Kína ugyan nem fér bele, de Kaliforniától Szibériáig így fog alakulni a dolog, erre mérget vehetsz.

Tapsi75 2014.12.26. 22:51:44

Nem az EU lőtte magát labon... Pl Anglia cirka 4,5szazalekot novekedett idén, ami azert egy haldoklotol nem rossz, nem?
Az a helyzet, hogy senki le se szarja Ukrajnát, itt az USA es EU, kontra Putyin farokmeregetes van. Mint minden rendes világhatalomnak, meg kell mutatni, ki a főnök. Putyin be próbált egy két dolgot, gazdasági társulások, kínai üzletek, ez meg lenyelheto volt, de amikor mar kevés lett volna a politikai befolyás Ukrajnában, es a konkrét területre acsingozott a medve, akkor az amik tettek róla, hogy Putyin elvtárs megtudja hány kiló... Es könnyűnek találtatott...

sto 2014.12.27. 00:16:53

Véleményem : a szerző vagy nagyon nagyon tájékozatlan, vagy fizetett aktivista, vagy ingyért dolgozó beszervezett ügynök.

A fentiek mind olyan esetek amelyek miatt teljesen felesleges beszélni a fejével. Véleményére reagálni felesleges.

Misha 2014.12.27. 00:48:52

@vajdasagi: Oroszország jelenleg az 5-ik legnagyobb buzaexportor, 5-ik legnagyobb kukoricaexportor, masodik legnagyobb fegyverexportor, legnagyobb atomtechnologia exportor (23 reaktorblokkot epit vilagszerte), legnagyobb uripari beszallito, az egyik legnagyobb autogyarto, legnagyobb mutragya gyarto, komoly gepgyarto (metro, repulogep, helikopter, mozdony, vasuti kocsik, hajogyartas) stb. stb. Es akkor meg a nyersanyagokrol (nikkel, aluminium, vas, uran, rez, titan, olaj, gaz) nem is irtam. A gyenge rubel miatt nagy valószinűséggel a nem nyersanyag alapu export 2015-ben jelentosen noni fog. Kicsit temaban vagyok, nem az index.hu-rol és a wikipediarol szerzem az informaciokat.

Misha 2014.12.27. 01:08:12

"Katasztrofális demográfiai helyzete..."

Ez nem igaz. Oroszorszag nepessege az 2007-ben: 142,7 millio, 2014-ben: 146,3 millio. 2014-ben a migracio kiszuresevel is pozitiv a nepszaporulat.

vajdasagi 2014.12.27. 02:24:19

@Misha: Netán valami nem-orosz forrás alapján igazolni tudod a búzát és a kukoricát?

Az atomreaktorokat elhiszem általánosságban, de ezek jelentős része tervben van, vagy tervben volt, vagy ilyesmi. Itt is: a Paks az még nem épül (sőt szerintem nem is fog). Tehát említs 3 olyat, amely most épül.

Szóval szerintem Oroszország technológiája és exportja - az egy mítosz, amelyet elhisztek. Már régesrég nem igaz.

Persze én az orosz irodalom és egyéb művészetek nagy tisztelője vagyok. És a tudományokban is nagyot alkottak az oroszok. De ez sajnos a múlt.

Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény] 2014.12.27. 08:14:19

@zobod: "Egyébként sokkal érdekesebb, hogy az orosz és kínai jegybank miért vásárolja tonna szám az aranyat. "
- Mert a valutájuk stabilitásához kell. Mert ha az USA tovább húzogatja az olajárat, vagy a dollárkötvények kamatát akkor qrva kiszolgáltatottak.

Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény] 2014.12.27. 08:15:22

@MACISAJT: Jé! A miniszterelnök vejéről nem írtál. Az nincs a munkaköri leírásodban?

Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény] 2014.12.27. 08:17:54

@exterminador: Jaj kérlek! @Éhes ló: nem olvassa a híreket, hogy már Fehéroroszország sem akar rubelben kereskedni. Csak böfögi a hülyeségeit.

Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény] 2014.12.27. 08:20:10

@Misha: Aha. Akkor miért is esett a rubel 40 százalékot a dollárhoz képest?

Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény] 2014.12.27. 08:23:52

Na most nézzük egy kicsit távolabbról!
Az USA lenyomta az olajárat.
A rubel sokat esett, az orosz jegybank a dollártartalékhoz nyúlt, és eladott egy csomó dollárt a szar rubelért.
A rubel valamennyit visszaerősödött, a végeredmény sok milliárd dollárnyi orosz valutatartalék csökkenés.
Ki is járt rosszul?

Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény] 2014.12.27. 08:26:35

www.portfolio.hu/gazdasag/vege_a_rubel_zuhanasanak.5.208301.html

"Vége a rubel zuhanásának"
MTI
2014. december 25. 15:26

Vége a rubel gyengülésének - jelentette ki Anton Sziluanov pénzügyminiszter az orosz parlament felsőházának szerdai ülésén.

A tárcavezető azt mondta, érthető, hogy amikor az árfolyam csökken, akkor igény van a valutára, de meglátásuk szerint ez a folyamat véget ért. Az orosz nemzeti fizetőeszköz "egyensúlyba került".

Sziluanov szerint a rubel alulértékelt. "A piac érzi ezt, mint látjuk az utóbbi napokban erősödött is a rubel" - tette hozzá.

A tőzsdei kereskedés kezdetén csütörtöki jegyzéssel 1 dollárért 53,38 rubelt adtak, egy euróért pedig 65,40 rubelt. Anton Sziluanov bejelentését követően a rubel tovább erősödött a moszkvai értéktőzsdén. 1 dollár 52 rubel alá esett, december 2. óta első alkalommal.

A múlt héten a rubel árfolyama 1998 óta a legnagyobb mértékben, két nap alatt 17 százalékkal zuhant a dollárhoz és az euróhoz képest. Az orosz fizetőeszköz múlt heti "fekete keddjén" 1 dollárért több mint 80, egy euróért pedig több mint 100 rubelt adtak a pénzpiacon. Az orosz jegybank előző éjjel 17 százalékra emelte meg az irányadó kamatot.

Az orosz pénzügyminiszter arról is beszámolt a Szövetségi Tanács (a felsőház) előtt, hogy az infláció tovább nő Oroszországban. Szerinte az idén a pénzromlás meghaladhatja a 11,5 százalékot.

Az orosz állami statisztikai hivatal közölte, hogy az infláció december 16. (a pénzpiaci fekete kedd) és 22. között 0,9 százalékos volt, ami 2008 óta a legnagyobb mértékű pénzromlás.

Oleg Kuzmin, a Reneszánsz Kapital nevű befektetési cég vezető közgazdásza a Business FM orosz rádiónak nyilatkozva úgy vélte, hogy a jövő év első negyedében aligha kell a rubel újabb gyengülésére számítani.

Dmitrij Medvegyev orosz kormányfő mindazonáltal felszólította a kabinet tagjait, hogy az újévi és ortodox karácsonyi ünnepek alatt - Oroszországban január 1-től 12-ig munkaszüneti napok lesznek - álljanak készen a munka felvételére, amennyiben "gazdasági kockázatok jelennének meg".

Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény] 2014.12.27. 08:28:18

Hű! Ez hiperinfláció nem?
Két nap alatt 17 százalékot zuhanni?
Ja ez nem az USA! :-))

Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény] 2014.12.27. 08:29:42

@Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény]:

"Dmitrij Medvegyev orosz kormányfő mindazonáltal felszólította a kabinet tagjait, hogy az újévi és ortodox karácsonyi ünnepek alatt - Oroszországban január 1-től 12-ig munkaszüneti napok lesznek - álljanak készen a munka felvételére, amennyiben "gazdasági kockázatok jelennének meg".

Milyen gazdasági kockázatok vannak egy ilyen erős országban? :-))

Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény] 2014.12.27. 08:31:20

Mellesleg ha életben maradnak a szankciók, akkor az oroszok hogy fognak atomerőművet építeni Pakson? Kilépünk hozzá az EU-ból és a NATO-ból?
Narancszombik! Tessék megválaszolni!

vajdasagi 2014.12.27. 08:34:51

@Misha: Jó reggelt. Megnéztem a búzatermelést. Én nem azt látom, amit Te mondtál. Mármint nem azt, hogy Ooroszoroszág az 5. legnagyobb exportőr, hanem azt, hogy az 5 legnagyobb termelő. De mivel sokan vannak, jó eséllyel meg is eszik ezt a mennyiséget, vagy ennek nagy részét. Ez magyarázza, hogy miért exportálnak közép-európai országok búzát Oroszországba.

MACISAJT 2014.12.27. 08:40:26

@Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény]: ("Mellesleg ha életben maradnak a szankciók, akkor az oroszok hogy fognak atomerőművet építeni Pakson?")

Ugyanúgy ahogyan Finnországban...
www.vg.hu/vallalatok/energia/elstartolhat-a-finn-atomeromu-440184

Az USA az imperializmus! 2014.12.27. 08:43:11

index.hu/belfold/2014/12/27/kover_zajlik_a_negyedik_vilaghaboru/

"Kövér: Zajlik a negyedik világháború
Index

Az Országgyűlés elnöke szerint az amerikaiak célja Magyarországon egy új, az SZDSZ helyébe lépő "kreatúrapárt" megalapítása lehet.

Logikus lehet, hogy 2018-ra kell felépíteni a poszt-SZDSZ-t, hogy ne lehessen kormányt alakítani nélküle a Jobbikkal szemben - mondta Kövér László a Magyar Hírlapnak. A házelnök az újság szombati számában úgy vélte, világpolitikai hatalmi harc zajlik, amelynek tétje nemcsak Magyarország, hanem egész Európa sorsa, az európai nemzetállamok szuverenitása és a valódi demokrácia esélye.

Kövér László szerint nem azon kell dolgozni, hogy "az amerikaiak megszeressenek", máshol kell szövetségeseket találni. "Olyanokat, akikkel ugyanabban a hajóban evezünk, méghozzá az alsó fedélközben. Ők a kelet-közép-európai országok" - mondta. A házelnök szerint vannak olyan elméletek, hogy az első világháború nem ért véget, hanem a másodikkal folytatódott. Ezt továbbgondolva a második sem ért véget, a folytatása a hidegháború volt, és visszatekintve az elmúlt huszonöt évre megállapítható, hogy a negyedik világháború zajlik."

Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény] 2014.12.27. 08:49:04

@Misha:

"A rubelválság miatt megingott a búza világpiaca

A búza világpiaca nem kerülhette el az oroszországi devizaválság hatását: a múlt héten, amikor a rubelnek a külföldi devizákban mért árfolyama rekord szintű minimumot ért el, az orosz exportálók korlátozták a gabona eladását, ami a búzaárak emelkedését váltotta ki a világpiacon.

Az orosz exportálók bejelentették, hogy leállítják a gabona beszerzését annak külföldi eladása céljából, amíg nem stabilizálódik a helyzet a belföldi gabonaárak körül.

Azonkívül hétfőn, december 22-én az orosz kormány bejelentette, hogy 24 órán belül javaslatokat dolgoz ki az oroszországi gabona-kiviteli vámokra vonatkozóan."

MACISAJT 2014.12.27. 08:54:29

@vajdasagi: ("Ez EU-nak ez egy apró kellemetlenség lesz csupán")

Aha...
A valóság az hogy Európának azért vannak -és lesznek- inkább egyre nagyobb problémái mert vezetői belemennek hogy az USA az itteni országok farkával verje a csalánt és az orosz medvét...

Másrészt mert az USA (amely most amúgy a olajállamokra kényszerített árpolitikával "falatozik" ) valójában gazdaságilag úgy áll hogy Kína bármely pillanatban térdre kényszerítheti...

A történelemben sokan, sokféle módon próbálták térdre kényszeríteni az oroszokat.
Hosszabb távon soha nem jött be.
Ez a mostani értelmetlen háború ami Ukrajna ürügyén zajlik sem végzi másképp.
Még Kuba is kibírta 55 évig...

ózdi cigány 2014.12.27. 08:55:24

Jaj! Mit pörögtök ezen? A fideszeseknek kiadták, hogy Putyin seggét kell nyalni. Az ő hozzáállásukon semmiféle gazdasági realitás nem fog változtatni.
Ha holnaptól jegyrendszer lesz Oroszországban, szerintük az is gazdasági fejlődés lesz.

ózdi cigány 2014.12.27. 08:56:57

Na mit mondtam? :-)) @MACISAJT: Kubával példálódzik. :-))

ózdi cigány 2014.12.27. 08:57:48

@MACISAJT: Nem is tudom. Melyik állam is bomlott fel 90-91-ben?

MACISAJT 2014.12.27. 08:58:52

@MACISAJT:

És még valami.
Közvetlenül a kínai-orosz gigantikus gázszállítási szerződés aláírása után Vlagyimir Putyin orosz elnök december 10-én és 11-én részt vett Újdelhiben az orosz–indiai csúcstalálkozón. (Ezt a magyarországi "liberális" sajtó szinte meg sem említette.)
A világ legnépesebb országának elnöke, Narendra Modi kijelentette hogy Indiának Oroszország marad a fő „védelmi partnere” és azt is leszögezte, soha nem fog csatlakozni az Oroszország elleni szankciókhoz.

Kínai-orosz-indiai tengely?
Miközben az USA gondosan csakis mások farkával ( EU, arab olajországok) veri/verné a medvét?
Érdekes fejlemények várhatóak...
Például abban (is) hogyan adagolják be majd az EU-s polgároknak (köztük a magyarok többségének) azt hogy csakis a csődbe jutott , kifosztott, szétrabolt Ukrajna ürügyén viszik őket ismét háborúba...

Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény] 2014.12.27. 09:02:00

@MACISAJT: Ja, India az hatalmas, a maga 2 százalékával a világgazdaságból.
Komoly. Meg fog rogyni az USA és az EU.

Misha 2014.12.27. 09:19:35

@vajdasagi:

Hogyne.

Buza: www.indexmundi.com/agriculture/?commodity=wheat&graph=exports

Kukorica: www.indexmundi.com/agriculture/?commodity=corn&graph=exports

Atomenergia:

Torokorszag, Akkuyu, 4*1200 MW
Iran, Busher, 8 blokk
Feheroroszorszag, 2*1200 MW
India, Kudankulam, 2*100 MW
Vietnam, Ninthuan, 2*1200 MW
Bangladesh, Ruppur, 2*1000 MW
Kina, Tianvan, 2*1000 MW
Finnorszag, 2*1200 MW
Ukrajna, Hmelnyickij, 2*1000 MW

Misha 2014.12.27. 09:23:42

@Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény]:

Teny, hogy sok hibat vetett a jegybank es a kormany. De tudod mekkora a lakossag devizaadossaga? Elmondom, 1,5%. Inflacio? Az bizony meg fog ugrani. De egyelore nem nagyon erezni.

Misha 2014.12.27. 09:25:42

@Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény]: A magyar es a nyugati sajto csak arrol ir, amikor az arfolyam esik. Az hogy 100-rol visszaerosodott az euro a heten 65-re, arrol kussol mindenki. Nem tul tenyszeru hirforras a portfolio.hu

Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény] 2014.12.27. 09:32:57

@Misha:

Torokorszag, Akkuyu, 4*1200 MW
Iran, Busher, 8 blokk - haha, amikor éppen szankció van Irán ellen
Feheroroszorszag, 2*1200 MW - ott ki más építene?
India, Kudankulam, 2*100 MW - technológia másolás a cél
Vietnam, Ninthuan, 2*1200 MW - ki más építene ott?
Bangladesh, Ruppur, 2*1000 MW - hahaha..
Kina, Tianvan, 2*1000 MW - technológia másolás acél
Finnorszag, 2*1200 MW - egy bukott francia projektet mentenek
Ukrajna, Hmelnyickij, 2*1000 MW - ugye ezzel nem akarsz érvelni?

Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény] 2014.12.27. 09:34:36

@Misha:
"De tudod mekkora a lakossag devizaadossaga? Elmondom, 1,5%."
És? Mennyit nőttek az élelmiszerárak?

Misha 2014.12.27. 09:50:56

@Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény]: 10 szazalek korul egy ev alatt. Ahogyan a fizetesek is. En konkretan Moszkvaban lakom. Elso kezbol adom az informaciot. Bemesz BARMELYIK orosz boltba, az orosz termekek aranya 80-90 szazalek. Igaz, a zoldsegeknel ez 50-60%, a gyumolcsoknel 10% korul van.

A Nemzeti Bank tartalekalapja erre lett letrehozva, hogy korrigalja a nyersanyagara fluktuaciojat. Amikor olcso az olaj, innen kompenzalnak. Ez termeszetes. Tegnap jott ki a statisztika: 397 milliard dollar van meg. Az ev alatt elkoltottek 80-at.

Az atomeromuvekkel kapcsolatban:
Busher epiteseben konkret ismeroseim is reszt vettek/vesznek. Szankciok ide vagy oda, Iran fizet.
ki mas epitene ott - ezzel mit akarsz mondani?
Hahaha - ezt nem ertem.
Kina - a kinaiaknak van sajat blokkjuk is. Elarulom, ez meg nem hivatalos, Kina hamarosan rendel meg uj blokkokat.
Finnorszag - a finnek halasak is.
Ukrajna - igen, ez sajnos lehet hogy le fog allni. Meglatjuk.

vajdasagi 2014.12.27. 10:38:00

@Misha: Kívánom Neked a legjobbakat Moszkvában - de tényleg. Azonban az nyilvánvaló, hogy vesztésre álltok, mert egyetlen ember irányítja az országot. A Cár atyuskák kora lejárt. Ahol sokan vesznek részt a döntéshozásban, ott az ország hosszútávon jobban fejlődik (évtizedekben, sőt évszázadokban mérve). Ahol tigrisvadászaton fényképezgetik a szeretett vezetőt, ott rosszul alakulnak a dolgok.

2014.12.27. 11:06:07

@MACISAJT: Tényleg, igazad van! Már átlátom a helyzetet! Ezek a gaz amerikaiak lefizették Putyint, hogy támadja meg a Krímet, hogy Ukrajnában lázadást szíthassanak, és a végén be tudja magát vásárolni két senki a híííííres ukrán gázcégbe!
Hisz így van ez, Angliában például orosz, kínai és arab tulajdonosok vannak komoly cégekben. Nomeg focicsapatokban.

2014.12.27. 11:07:19

@Misha: Hát, nem. Most adott el 180 milliárd usa dollárt a moszkvai állami bank....

Misha 2014.12.27. 11:16:06

@Könnyen elkaptuk, uram!: Errol lehet bovebben? Melyik moszkvai allami bank?

maxwall a Putyin csicska birca 2014.12.27. 11:36:48

@MACISAJT: Meddig ismételgetitek a baromságaitok? Putyin gazdaságilag bukásra áll.

maxwall a Putyin csicska birca 2014.12.27. 11:37:48

@Könnyen elkaptuk, uram!: Nana! Ennek nézz utána, mert az egész orosz valutatartalék volt 130 milliárd a nyáron. Sokat eladtak, de nem ennyit.

maxwall a Putyin csicska birca 2014.12.27. 11:39:23

index.hu/belfold/2014/12/27/meg_soha_nem_koltottunk_ennyit_az_allami_vezetokre/

"Soha ennyibe még nem kerültek nekünk az állami vezetők a Blikk szerint. A lap megkapta a Kormányzati Információs Központtól az állami vezetők – miniszterelnök, miniszterek, államtitkárok és helyettes államtitkárok – kereseteinek a listáját.
Állami vezetők száma 2010-2014forrás: Blikk162049104254104775115599Bajnai-kormányI. Orbán elejeI. Orbán végeII. Orbánminiszterek, kormányfőállamtitkárokhelyettes államtitkárok020406080100120
Nagyobb méret

Összesen 165-en vannak, a biztosokkal és megbízottakkal együtt 213-an.
A teljes havi fizetésük meghaladja a bruttó 190 millió forintot, egy év alatt közel 2,3 milliárdba kerülnek nekünk.
Orbán Viktor kormányfő és tíz minisztere alá 55 államtitkár és 99 helyettes államtitkár tartozik. Az ő munkájukat segíti még 31 miniszteri biztos, öt kormánybiztos, két miniszterelnöki biztos és 11 miniszterelnöki megbízott is.
Az államtitkárok közel háromszor annyian vannak, mint a 2010-es kormányváltás előtt, helyetteseik száma duplája az akkorinak.
Az átlag bruttó 927 ezer forint, ami az átlagos magyar kereset – havi bruttó 234 600 forint – közel négyszerese.
Ebben a kiegészítések még nincsenek is benne, sokuknak jár szolgálati autó sofőrrel együtt."

2014.12.27. 11:47:53

@Misha: @maxwall a Putyin csicska birca:

Bocsánat, két dolgot összemostam. 80 milliárdot adtak el eddig a tartalékból, és 150 milliárd a bukó a gáz-kőolajexporton...mea culpa

fonak71 2014.12.27. 15:44:04

Tényleg szubjektív poszt. Féligazságokkal operál. Az USA-nak nagyon is voltak céljai Ukrajnával kezdettől fogva, ahogy a posztoló is leírja a végén: Oroszország Ukrajna nélkül soha sem lesz ismét nagyhatalom. Az Ukrán SZSZK határait anno úgy húzták meg, hogy jókora orosz térséget is hozzá csaptak, mert a Donbassz sosem volt "ukrán" (az ukrán nemzet amúgy ugyanolyan csinált, 19. század előtt sosem létezett fogalom, mint pl. a szlovák nemzet is, de ne kalandozzunk el). Aztán 1954-ben Hruscsov még a Krímet is odacsapta 'születésnapi ajándék" gyanánt. Na de visszatérve az elejére: a Nyugat már a SZU felbomlásakor odahatott, hogy a szétesőben és káoszban lévő Oroszo. ne próbáljon szemet vetni ezekre a területekre (a Krím akkor is vitás pont volt, végül autonóm köztársasággá nyilvánították Ukrajnán belül). Amikor a Nyugat által nyíltan támogatott puccsal elkergették Janukovicsot (és nem váratlanul lemondott, az történt, hogy nem sokkal az aláírt megállapodás után a majdanosok egyszerűen erőszakos hatalomátvételt hajtottak végre, miután nem azonosított fegyveresek a tömegbe és állítólag a rendőrökre is lövöldözni kezdtek, ez valóban fegyveres zendülés útján végbement hatalomváltás volt, ha Janukovics nem menekül el, úgy végzi, mint Ceausescu vagy Kadhafi), egyértelmű volt, hogy Ukrajna ezzel kikerült az orosz érdekszférából, előbb-utóbb csatlakozik a NATO-hoz is. Valóban, legalábbis Kijevben és Nyugat-Ukrajnában ezt is akarta a nép többsége egyértelműen. Moszkva egy dologgal reagálhatott erre, ha megpróbálja Ukrajnát felbomlasztani, az oroszajkú és Oroszo-hoz kötődő részt leválasztani. Ez csak igen korlátozottan sikerült, Putyin nem mert tovább menni a Krím annektálásán és a donyecki-luganszki szeparatisták (alig tagadott, nyilvánvaló) támogatásán. Valószínűleg arra számítottak, hogy az egész keleti és déli, hagyományosan oroszosnak tekintett országrész szembefordul a Majdannal, de ez nem történt meg a Donbasszon kívül, sőt robbanásszerűen nőtt az ukrán nacionalizmus ezeken a területeken az események hatására, aki esetleg nem ért egyet vele, az is kussol, különben nyílt színen szégyenítik meg az ukrán gárdisták/jobbszektorosok változatos módszerekkel, és akkor még jól járt.

fonak71 2014.12.27. 16:06:57

Sajnos könnyen elképzelhető, hogy jövőre kitör a háború, az ukránok offenzívát fognak indítani, feltehetőleg ehhez már az USA-tól is kapni fognak fegyvereket. Kérdés, hogy Putyin teljes arcvesztés nélkül hagyhatja-e ahogy eltiporják a donbasszi "önkénteseket", egy felfokozott nacionalista hangulatban. Ha ezt még le is nyeli, az ukránok a Krímet is vissza akarják majd foglalni, amit Oroszország már a saját területévé nyilvánított, tehát ez esetben a háború garantált. Az ukrán kormány is egyedül a nacionalizmus és a háborús pszichózis tovább szításával próbálhat hatalmon maradni, miközben a megszorítások tömegeket fognak még nagyobb nyomorba taszítani, tehát vagy támadni fognak, vagy megpuccsolja őket a jobb szektor. Mind az orosz, mint az ukrán oldalon igen durva propagandaháború és agymosás folyik már jó ideje.
Az egész olyan, mint a jugoszláv háborúk voltak, csak itt Oroszország játssza Szerbia szerepét, és nem elhanyagolhatóan atomhatalom, tehát az Oroszország elleni NATO-bombázás aligha jöhet szóba harmadik világháború nélkül.

Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény] 2014.12.27. 16:29:19

@fonak71: Ugyan! A Nyugat nem fogja hagyni h Ukrajna komoly háborút indítson. Nem fognak pénz adni hozzá.

sorhajóhadnagy 2015.05.28. 10:44:53

Fél év sem kellett hozzá, hogy némileg más megvilágításba kerüljenek az események. Akkorát nem vesztett VVP, mint azt a Nyugaton sokan feltételezték az év végén, de persze nem is nyert. Így megy ez.