Két éve már írtunk Szíriáról.  Azóta persze sok minden változott. A szír polgárháború eljött hozzánk. Tizenkét pontban most összefoglaltuk, hogy miért. 

 

A jobbosok persze helyből a tudjukkiket sejtik a dolog mögött. De valójában, ha végiggondoljuk (ők semit nem gondolnak végig, felesleges, úgyis a tudjukkik vannak minden mögött), akkor egy (akármilyen) társadalmi jelenséget egyelten okra visszavezetni nem csak értelmetlen, de lehetetlen is. Mert akár Isten, akár a természet, de szabad akarattal ruházott fel mindenkit. Még az arabokat, sőt a feketéket is. Nézzük akkor inkább a valós okokat.

 

1. A szír polgárháború első két-két és fél évében nagyjából egyértelműek voltak a frontvonalak. Az északi területeket (és pár enklávét) a felkelők tartották az ellenőrzésük alatt, a déli és nyugati országrészt a damaszkuszi kormány. A frontvonalon kemény harcok voltak, de a hátország relatíve békés volt mindkét oldalon. Ez a múlt év nyara óta alapvetően megváltozott. Az Iszlám Állam megjelenése, előretörése és a különböző  felkelő csoportok (Szabad Szíriai Hadsereg, Nuszra Front stb.) közti belső harcok miatt a teljes északi rész frontzónává alakult, gyakorlatilag lakhatatlan lett. Ahol marad is polgári lakosság, ott is reménytelen a helyzet, nincsenek közszolgáltatások, éheznek.  (Ezért is nem indulnak innen pl. Szaúd-Arábia felé. Ahhoz, hogy oda jussanak, legalább három frontvonalon kellene keresztülmenni.)

syraug11.jpg

Egy relatíve friss térkép - a zölddel jelölt részen több különböző szervezet osztozik - a sárgával jelölt részt (kurdok) folyamatosan támadja az ISIS. Az ország lakosságának már közel háromnegyede él a rózsaszín részeken. 

2. A kormány által ellenőrzött területeken már most kétszer annyian élnek, mint a polgárháború előtt. Mivel Szíria gazdaságát alaposan megtépázta a polgárháború, ott is akadoznak a közszolgáltatások. A kormány ugyan nagyon igyekszik a normális életfeltételeket megteremteni, de Palmüra elfoglalása nagyon sokakat megrettentett - különösen, hogy az Iszlám Állam most már (ez alig néhány napos hír) az ország legfőbb közlekedési útjának számító észak-déli autópályát is megközelítette. Akik az elmúlt egy-két évben még reménykedtek, hogy a kormánycsapatok a Hezbollahhal együtt majd  rövid idő alatt visszaállítják a rendet az országban, most egyre inkább elbizonytalanodnak.

3. Az Iszlám Állam területe ellen megindultak a koalíciós légicsapások. Ezek ugyan valójában nem sokat érnek, de rontják azért az életfeltételeket. Közben pedig az IÁ pszichopata, fanatikus vezetői egyre jobban elhatalmasodnak. Igaz, igyekeznek az állami lét jellegét mutatni, biztosítani a normális élet látszatát (elviszik a szemetet, működtetik a kórházakat), de közben olyan körülményeket teremtenek, hogy mindenki, aki nem maga is elvakult szélsőséges szunnita, inkább elmenne onnan. Sajátos mellékhatása a légicsapásoknak, hogy ezzel a nyugati koalíció kvázi "tehermentesíti" a szír hadsereg légierejét. Mivel a Szíriai Arab Hadsereg igencsak kivérzett azt elmúlt négy évben, a többfrontos harcban inkább oda koncentrál, ahová mások nem ütnek. A többi felkelő csoport elleni légitámadások az utóbbi időben erősödtek - és ez visszacsatol minket az első ponthoz.

4. A nagyvilág pedig csak meredten áll, és igazán nem tesz semmit a szír polgárháború megfékezése érdekében. Már túl vagyunk a "békefolyamaton" meg a konferenciázáson is. Leginkább is azért, mert  - bár sokan sündörögnek  Szíria körül - senkinek nincs elképzelése arról, hogy mit kellene kezdeni azután, hogy valaki végigveri az Iszlám Államot. Mert az egyértelmű, hogy egy akármilyen szervezett reguláris hadsereg két hét alatt le tudná győzni az IÁ-t. De mi van akkor? Egyrészt, van ugye még legalább négy egymással harcoló fél, másrészt, mi lesz azzal a területtel, amelyet "felszabadítottunk". Az orosz, török, szaúdi, amerikai, iráni elképzelések egyáltalán nem közelítenek egymáshoz.  A Közel-Kelet elképesztő kulturális hagyományai pedig (a kompromisszum a "gyengeség jele", ezért kerülendő) csak nehezítenének bármiféle megegyezést. Így inkább nem csinálnak semmit. Azért is nem hívnak össze újabb békekonferenciát, mert borítékolható az eredmény: amíg Aszad nem mond le, a felkelők nem tárgyalnak, Aszad nem mond le (csak  talán valami átmeneti idő után), ráadásul a felkelők egymással sem tudnak megegyezni. A NATO persze be tudna menni és végig tudná verni akár az összeset is katonailag - de ebbe egyrészt az oroszok meg az irániak nem mennének bele, másrészt ők se tudnák, hogy utána mi lesz. Felkelés az IÁ színeiben? Anarchia? Évtizedes megszállás? (A legjobb talán az utóbbi lenne, mert lassan kialakítaná a szír demokráciát, de ezt meg egyéb okokból nem akarják.) 

syrianrefugees_map_20150709.png

5. Közben legalább négy millió szír menekült  el az országból. Jó felük Törökországban van, leginkább azért, mert éppen a Törökországgal határos, északi területeken dúlnak a legádázabb harcok. (Lásd, mint fent.) A török magatartás azonban sokat változott az elmúlt hónapokban. Míg a polgárháború első szakaszában Törökország a szír felkelők oldalán volt, így alapvetően jóindulattal, támogatólag álltak a menekültekhez, ez később változott. Az elmúlt időben erősödő kurd fegyveres szervezetekben (szíriai kurd YPG) Törökország fenyegetést látott. A növekvő feszültség első jelei múlt nyáron, Kobani ostroma idején látszottak. Akkor a török hatóságok először nem nagyon akarták beengedni a határon át menekülő kurdokat, majd a kurd nyomás ellenére nem avatkoztak be a harcokba. Jó kétévnyi békés állapot után akkor kezdtek kiújulni az összecsapások Kelet-Törökországban a kudok és török hatóságok közt. Azóta ez a helyzet rosszabbodott, a török hadsereg folyamatosan támadja a kurdok észak-iraki táborait, a PKK fegyveresei pedig rendszeresen támadják a török rendőrség-hadsereg embereit a hátországban. Az életfeltételek romlanak, a török hatóságok pedig igyekeznek megszabadulni amennyi menekülttől csak lehet. Mielőtt tömegesen elkezdték elhagyni az országot, egy rémhír is elkezdett terjedni a törökországi szírek közt - amely szerint a török hatóságok elkezdik őket visszatoloncolni Szíriába. Valóban voltak tervek egy "biztonságos zónáról" Észak-Szíriában, de a visszatelepítésre nem került sor. A rémhír viszont makacs dolog - nem csak a bevándorlásellenesek körében.

6. A menekültek ellátása is egyre romlik. Az élelmezésüket biztosító ENSZ ügynökség (WFP - World Food Program) a napokban jelentette be, hogy hogy a támogatott menekültek létszámát tovább csökkentik. (Az év elején még 2,1 milliót támogattak, mostantól 1,4 milliót.) Aki marad a rendszerben, az is harmadával kevesebbet kap, konkrétan, aki a táborokon kívül él, az  havi 4000 forint értékű élelmiszerjegyet. Ez azért nem valami dőzsölés. Korábban a donor államok (az EU országaitól kezdve az Öböl-államokig) nagyvonalú felajánlásokat tettek, ezek azonban többségében felajánlások maradtak, és a pénz nem jön. Legalább ilyen rossz helyzetben van a táborokat működtető UNHCR is. A török önkormányzatoknak is kezd elegük lenni a helyzetből. Ott is fogy a pénz - és messze ott él a legtöbb szír menekült. A török kormányválság pedig nem igazán sietteti a megoldást.

7. Míg a polgárháború első szakaszában Irak jó megoldásnak tűnt - közel is van, etnikailag is közel áll Szíriához, ráadásul Szíriában (a korábbi iraki polgárháború miatt) jó félmillió iraki menekült élt, a múlt év nyarától ez a lehetőség lezárult. Irak Szíriával határos részét is elfoglalta az Iszlám Állam, és Irak leginkább a saját belső menekültválságával van elfoglalva. (Csak Moszulból, az ország második legnagyobb városából másfél millió ember menekült el néhány nap alatt.) A legbiztonságosabb még az iraki Kurdisztán - ahol így is majd félmillió szír menekült él, de a kapacitások ott is végesek. Ráadásul a bagdadi központi kormány (amelynek jelenleg szintén elég sok baja van) egy fillért sem utal a kurdisztáni menekülttáborok fenntartására - azokat csak a helyi önkormányzatok és civil szervezetek finanszírozzák. Ott is kezd eluralkodni a reménytelenség - a múlt nyáron még mindenki abban bízott, hogy pár hónap múlva visszafoglalják Moszult, és mindenki mehet haza. Most nagyon úgy néz ki, hogy az Iszlám Állam tartósan rendezkedik be Irakban.

8. Aki elindult, az pedig  nem ütközött akadályokba. A korábbi (jobboldali) görög kormányok ugyan semmit nem tettek a menekültügyi rendszer működőképessé tételéért (2009 óta folyik ez ügyben kötelezettségszegési eljárás Görögország ellen), de igyekeztek keményen fellépni az illegális határsértőkkel szemben. A görög-török szárazföldi határra falat is építtettek. (Akkor ezügyben nem volt nemzetközi felháborodás.) A Ciprasz-kormány viszont hivatalba lépése után helyből embertelennek titulálta a korábbi kormányok menekültpolitikáját, és megszüntette a rendőri fellépést a határsértőkkel szemben. Ennek nyilván híre ment.

9. Németországban már 2013 második felétől növekedett a menedékkérők száma. Megérkeztek az első pozitív elbírálások, jöttek a visszajelzések az ismerősöktől, rokonoktól. Vidám képek a Facebookon, mosolygós gyerekek, látható jólét a menekültszálláson - legalább is a törökországi tábor havi 4000 forintjához képest.  Ennek is híre ment. Angela Merkel az arab internet sztárja lett. Németország egyfajta aranyország képét vette magára, ahol  "kimondottan szeretik" a szíreket, és "nagyon várják a dolgos kurdokat, mert szükségük van rájuk". A Facebookon és Twitteren kezdtek el érte és Németországért rajongani - azt pedig, hogy a közösségi médiának milyen ereje lett a Közel-Keleten, már az "arab tavasz" megmutatta. (Mellesleg az embercsempészek is a Facebookon hirdetik a "hajóutakat".)

cnr67fluwaadvqj.jpg

10. Kiépültek az embercsempész-hálózatok. Nekik is időre volt szükségük, hogy kiépítsék az infrastruktúrát. Mivel pedig Európa mással volt elfoglalva, ezt nagyjából békében tehették. Ez a buli nekik is kellett, mint egy falat kenyér. A korábbi üzlet ugyanis romlott - nőttek a legális munkalehetőségek Ázsiában, és szigorúbb lett a vízumkiadás, egyre több illegálist toloncoltak ki a schengeni övezetből. Igaz, hogy egy Törökországban élő szírtől a töredékét lehet elkérni, mint egy bengálitól, de érvényesül a sűrű fillér elve. Ráadásul most sokkal inkább garantálni tudják, hogy a jól fizető bengáli, pakisztáni ügyfelek tényleg el is jutnak Németországig, és nem valami  görög börtönben végzik. A menekülthajókon ugyanis tényleg sok a potyautas - olyan dél-ázsiai, aki gyakorlatilag vendégmunkásnak jönne. Otthon nem egy szétlőtt ház áll mögötte, hanem egy népes család, aki várja a hazautalásokat.

11. A januári koszovói - bizonyos szempontból érthető, más szempontból teljesen misztikus - menekülthullám pedig kitaposta az utakat a Balkánon. Addig is eljutottak Görögországig a Közel-Keletről, de többségében meg is ragadtak ott, kevesen indultak északra. A koszovóiak viszont kialakították az utakat, megteremtették az infrastruktúrát a Nyugat-Balkánon, amelyek sikerrel kapcsolódtak a korábbi kelet-mediterrán úthoz.  A koszovóiak ugyan semmiféle józan számítás szerint nem jogosultak sehol menekültstátuszra, klasszikus gazdasági migránsok, és nem is volt különösebb válsághelyzet, amikor megindultak, csak pszichózis. Ami érthető, hiszen Koszovóban élni tényleg nem túl jó (képzeljünk el egy fővárost, amelynek legjelentősebb műemléke egy Bill Clinton szobor), de egy meg két évvel ezelőtt sem volt se jobb, se rosszabb. Sőt, most a Szerbiával való közeledés valamiféle normalizálódást hozhat. Egyszerűen a szerb alvilág átállt a cigiről meg a vinjakról az emberre. 

12. Mindez pedig elindított valamit.  Egyfajta tömegpszichózist. Az emberi közösségek általában nehezen mozdulnak - egy hosszú, viszontagságos, bizonytalan út, ami ráadásul azzal jár, hogy azt a maradék személyes teret is fel kell adni, amit megőriztünk, nem könnyű döntés. Először a legbátrabbak, a fiatalok, a kalandvágyók hozzák meg. De ha már elment két szomszéd, aztán egy harmadik, és visszaírtak, hogy tök jó helyen vannak, ha már elindult egy rokon, és azt mondta, hogy pocsék ugyan, de  meg lehet csinálni, akkor azok, akik addig inkább maradtak volna, azok is az elindulás mellett döntenek. Hogy ne maradjanak ki. Kicsit olyan ez, mint az 1848-49-es kaliforniai aranyláz. Mert, ahogy fent is említettük - meglepő módon - az araboknak is van szabad akaratuk. Nem kell nekik "háttérhatalmak" irányítása, hogy döntéseket hozzanak. 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://fotelkalandor.blog.hu/api/trackback/id/tr67768764

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Fegyverek elől, vagy fegyverek mellől menekülnek? 2015.09.08. 17:17:40

Menekülni kellett neki, mert nem bírta elviselni, hogy két géppuskával kellett irtania az ellenségeit. Több tucat ilyen és hasonló kettős fotóval van tele a net. Ja és, hogy ki a hazájáért harcoló katona, vagy forradalmár és ki a terrorista csak néző...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Romulus a fiatal királypiton 2015.09.08. 13:42:06

Nagyon érdekes írás, sokat tanultam belőle. Kérlek, javítsátok ki a sok zavaró betűcserét, elírást, főleg a 4. pontban van most sok ilyen.

maxval bircaman megbízott szerkesztő · http://bircahang.org 2015.09.08. 16:02:18

Segítség a legitím kormánynak, hogy leverje a terroristákat. Ez az egyetlen megoldás.

Fritz Gerlich 2015.09.08. 16:13:55

Jó a poszt, de pontatlan. A menekült probléma mögött ugyanis NEM szíriai válság van, hanem egy Közel-Kelet válság és egy afrikai válság. Az előbbi az összetettebb, ugyanis 5 háborús övezetből tevődik össze. (És ebből csak az egyik a szíriai.)

Szíriában 2011 óta zajlik pusztító polgárháború, (mely megteremtette a Föld legkegyetlenebb szervezetét az ISIS –t), Irakban az amerikaiak 2011-es kivonulása óta zajlanak fegyveres konfliktusok, Izraelben és Gázában a Hamasz 2012-es rakétatámadásai óta puskaporos a helyzet, Jemenben 2015 tavaszától uralkodnak belháborús állapotok, Afganisztánban pedig a tálib rendszert megteremtő Omár molla halála óta (melynek legvalószínűbb időpontja 2013 nyara) teljes belpolitikai káosz a jellemző. A problémák azonban a fegyveres összecsapásokon is túlmutatnak: a Közel-Kelet illetve Afganisztán területein, egy-két öböl menti olajállamot kivéve (pl. Szaúd-Arábia, Katar, Bahrein, Emírségek) egyre nagyobb a nyomor, az éhínség és a kilátástalanság. Az emberek létbizonytalanságban élnek, miközben életük folyamatosan veszélyben forog a különböző terrorcsoportok (pl. ISIS, Iszlám Front, Al-Nuszra Front, Al-Kaida. Hezbollah) támadásai miatt és a folyamatos vallásháborúk – szunniták és síiták közti harcok – illetve etnikai konfliktusok (kurd, szír, török, arab) pusztító kegyetlensége folytán.

Ami Afrikát illeti: a kontinens túlnépesedett terület, ahová az iszlám évről évre nagyobb mértékben "tör be" és hozza magával az iszlám-fundamentalizmust, illetve terrorizmust. Hatalmas népvándorlás várható tehát onnan is.

Brix 2015.09.08. 16:20:29

Igen, de láthatóan máshonnan is egyre többen jönnek...Úgy tűnik, egyre többen indulnak el Afganisztánból , Pakisztánból, Bangladeshől és a subszaharai Afrikából
Nagyon időszerű lenne katonailag bevatkozni a Közel-Keleten, de láhatóan túl sok érdekkör örül Európa politikai válságának, így az Iszlám Állam él és virul...
Ha nem vigyázunk , akkor lángba borul Európa is... Sajnálomn a szír menekülteket ,de olyan helyzet nem alakulhat ki, hogy kontroll nélküli embermilliók özönlenek Európába. Ez illegitim szituáció. KI fog azért felelni , hogy mindegyik jó szándékkal jön, és nincs közöttük esetleg terrorista, vagy köztörvényes bűnöző...
Az öböl-országok nem fogadak be egyetlen szír menekültet sem, ennyit a muszlim testvériségről...
Viszont, Európa el fog vérezni , az önfejű, idióta vezetői miatt...
Jelenleg az EU most prédája az ázsiai/afrikai illegális bevándorlóknak , mert nincs határőrízet, bárki jogellenesen idejöhet a jóléti redszerünkön élősködni

paráznabillegető 2015.09.08. 16:21:46

+1 like az első három hozzászólónak.
birka okosat mondott, de nem gondolta végig. ki most legitim, vagyis inkább kinek a szemében?
szerintem kavarogni fog tovább a szar ott. eddig is jól fortyogot, ugyan mitől változna meg?

paráznabillegető 2015.09.08. 16:23:27

@Brix: majd megszüntetik a jóléti rendszert.
ilyen egyszerű. a britek erre haladnak, hogy X évig nem kapsz lófaszt se, csicskulhatsz. a magyar meg már ost nagyon ott van. :)

Mr. Rustical 2015.09.08. 16:52:58

Alapvetően jó a poszt, ami üdítő a mai világban.

Kivétel az az egy megjegyzés, amely szerint a megszállás lenne a legjobb Szíriának, mert azalatt kialakulhatna valamilyen szír "demokrácia".

Nyilván, mint Irakban meg Afganisztánban.

Felejtsétek már el ezt az atyáskodó hozzáállást, hogy mindenkinek demokráciát akarunk tanítani.
Felnőtt emberek élnek Szíriában, ki tudják találni, hogy milyen rendszerben akarnak élni. Ha a frontvonalak megszilárdulnának, akkor lehetne egy alavita-keresztény tengerpart iráni-orosz támogatással, és egy szunnita mindenmás amerikai-szaúdi támogatással.
A kurdok az nagy kérdés, mert ennek kapcsán Törökország is belesodródhat a háborúba, annyi kéne még csak.

Persze ettől még nem lesz alkalmas Szíria annyi ember eltartására, amennyi várhatóan születik a közeljövőben, a migráció tehát nem fog megállni.

A migrációt alapvetően a túlnépesedés és Afrika meg a Közel-Kelet lakhatatlanná legelése okozza, hosszú távon. Maga a szír polgárháború is inkább okozat, mint ok.

_Epikurosz_ 2015.09.08. 17:04:15

Ez nagyon érdekes, informatív volt. Köszönöm!

Ad Dio 2015.09.08. 17:09:45

Poszt:

Ha ez ilyen "egyszerű lenne"... de nem az. A Szíriai csak egy a minimum 5-6 komoly konfliktuszónából az övezetben és ahol béke van ott is ingatag lábakon áll. Egy-egy kulcsember halála egyik napról a másikra vezethet anarchiához.

Ha régió embereinek a fejében meggyökerezik az a meglátás, hogy "megoldás" elmenni Európába, akkor az teljesen beláthatatlan tömegeket mozgathat meg.

Szíria csak egy a problémákból. Szemmel láthatóan a "béketeremtő" (sic) beavatkozások nemhogy javítanak, de inkább rontanak a helyzeten.

"Évtizedes megszállás? (A legjobb talán az utóbbi lenne, mert lassan kialakítaná a szír demokráciát, "

Épp mint Afganisztánban... omdddddg...

Ejjnye Bejjnye 2015.09.08. 17:13:43

@Brix: Nagyon jó és időszerű a kérdésed:"hogy mindegyik jó szándékkal jön, és nincs közöttük esetleg terrorista, vagy köztörvényes bűnöző...?" Bár ezen már túl vagyunk, biztosan jött egy csomó terrorista, beszervező.... Érdekes, hogy ezt a témát nem nagyon feszegeti a média, csak a sajnálatról, a segítségre szorulókról szajkóz - és téveszt meg tömegeket. Pedig, ha a létszámot nézzük, akkor ez egy új honfoglalás. Nyilván nem most lesz ezzel probléma rögtön, hanem egy idő elteltével. Ekkora számban már szavazati többség szerezhető, de ahogy elnézem a közölt képeket, a menekültek jó része, egészséges, katonának alkalmas fiatal, vagy középkorú ember. Ha ezek egyszer úgy döntenek, hogy foglalnak, meg is teszik. Azonkívül a szokásos titkosszolgálati módszerekkel (nagy pénz és/vagy zsarolás a családdal) majd mindegyik potenciális beépített ember. És még egy kérdés, ami nem hagy nyugodni: Szinte mindegyiknél van okostelefon. Ezeket egy napi használattal lemeríti a felhasználója, jó esetben két napig bírják. Hol töltik föl a menekültek???

Ad Dio 2015.09.08. 17:21:41

"A jobbosok persze helyből a tudjukkiket sejtik a dolog mögött."

Üldözési mániád van.. persze attól még lehet hogy üldöznek is...

Kimaradt az elemzésedből Izrael érdekköre. Mivel a Hezbollah Asszad oldalán áll, Izrael számára ellenség. Izrael érdekérvényesítő képessége még ma is jelentős az Egyesült Államokban. Többek között ezért nem lehetséges egy ENSZ misszió, mivel az Oroszok Asszadot támogatják.

Én nem foglalnék állást, bár ha tisztán jogilag tekintem a helyzetet, akkor mindenképpen ő képviseli a legitim hatalmat.

Mindezt úgy mondom, hogy cseppet sem szimpatizálok a Hezbollah-hal és szemernyi alap ellenérzésem sincs Izraellel szemben. De jelenleg ez egyike a bénító ékeknek.

Szíriában nem (sem) jófiúk küzdenek rosszfiúk ellen, hanem érdekcsoportok másik érdekcsoportok ellen. És valakinek győznie kellene mihamarabb.

vilagnezet.blog.hu · http://vilagnezet.blog.hu 2015.09.08. 17:21:59

@Ejjnye Bejjnye:

Menekülni kellett neki, mert nem bírta elviselni, hogy két géppuskával kellett irtania az ellenségeit. Több tucat ilyen és hasonló kettős fotóval van tele a net. Ja és, hogy ki a hazájáért harcoló katona, vagy forradalmár és ki a terrorista csak nézőpont kérdése.

erkolcstan.blog.hu/2015/09/08/fegyverek_elol_vagy_fegyverek_mellol_menekulnek

Ad Dio 2015.09.08. 17:24:13

@Mr. Rustical:

"A migrációt alapvetően a túlnépesedés és Afrika meg a Közel-Kelet lakhatatlanná legelése okozza, hosszú távon. Maga a szír polgárháború is inkább okozat, mint ok."

+ az ivóvízkészletek egyre mélyebbre húzódása.

De teljesen egyetértek. Ha kialakul az emberekben az a vélekedés, hogy számukra "megoldás" Európába jönni, akkor egy megjósolhatatlan tömegfolyamatot fog elindítani.

hétköznapi libsizmus 2015.09.08. 17:26:22

Részleteiben érdekes írás, de a probléma lényegét nem érinti. Az ugyanis messze túlmutat Szírián, és a mindenfelé saját válságát élő arab világon

A nagy kérdés, hogy exportálható-e máshová a liberális demokrácia, de a válasz most már evidens, emiatt a kérdés túlhaladott. Totál kudarc minden fronton, az arab országokon kívül Ukrajna is a teljes összeomlás fele tart. Lesz itt még bőven menekült és egyéb gond

Nem hiszek a konteókban, ezért nem állítom hogy direkt volt az egész, de szándékosan is nehééz lett volna ennél nagyobb kárt okozni

paráznabillegető 2015.09.08. 17:35:13

@hétköznapi libsizmus: utólag majd okosabbak leszünk.
de bölcsebbek nem.
ecce homo.

ymel 2015.09.08. 17:58:53

@Mr. Rustical: ja, ezen a demokracia importon megakadtam en is. Egyebkent nagyon jo kis poszt! Szoval biztos meglesz a magyarazat a szerzojetol, mit ertett ezen a demokracian.

csakférfi 2015.09.08. 18:07:33

@paráznabillegető: Már most bölcs aki azt fantáziálja az Angolszáz keresztény-zsidó-fogyasztói "társadalom vége.Mivel ezek a menekültek más erkölcsi és etikai szabályokkal nőnek fel és élnek együtt(homofóbia ,feminizmus hiánya....stb csak néhány példa) így egy gazdasági válság itt az öreg kontinensen azonnal vagy néhány éven belül robbanáshoz vezethet.A robbanás maga az anarchia.Mivel amikor nincs mit enni sőt inni se nagyon akkor az élet igen olcsó.Ráadásul gyaníthatólag még maga Putyin is erre játszik.ugyhogy semmi jót nem látok az elkövetkezendő 10-20 évben .Inkább már most menekülnék (ha tehetném,mert a gyerekeim kicsik).Valahová kultúrálatlan ősi törzsek közé. :) :) :) úgy nagyvonalakban ezekre van esély.Mivel a történelem ismétli önmagát.Vagyishát az ember.Pusztán csak azért mert "találj ki jobbat mert ez van"elvet követjük.

csakférfi 2015.09.08. 18:09:35

@paráznabillegető: Ja tényleg: Íme az emberi gyarlóság. :)

Kelly és a szexi dög 2015.09.08. 18:17:35

Mé nem mennek ezek egy másik arab vagy muszlim országba?
Az nem jó nekik, vagy oda nem engedik be őket?

Bogyó 2 2015.09.08. 20:09:06

Törökország, Libanon, Irak, Egyiptom, Jordánia. Ott vannak fent a térképen. Arab vagy muszlim országok. 4-5 millió menekült van ott. Olvastad a cikket, ha már ide írsz?

Punxsutawney Mormota 2015.09.08. 20:12:33

@Mr. Rustical: Egy őrült kell egy őrült ellen!

Ha jól emlélkszem ez a Pusztítóban hangzott el. Az arab világban szükség van az erős emberekre. Ugyanúgy, ahogy az oroszok is genetikailág vágynak a Cár atyuska gondoskodására.
Ahogy leírtad, az araboknál a tárgyalási szándék, a kompromisszumkészség a gyengeség jele. A nyugatnak be kellene érnie azzal, hogy vannak rossz és kevésbé rossz diktátorok.
Asszad egy kegyetlen állat, de a többi kegyetlen állat rettegett tőle és respektálták.Ezért volt hiba az ellenzék támogatása, még akkor is, ha az embernek a szíve szakadt meg annak láttán, hogy mit művelnek Asszad katonái.
Ugyanakkor nehéz a nyugati világ vezetőinek a dolga. Ha beavatkoznak az a baj, ha nem avatkoznak be az a baj.

Na most, Putyin támogatja Assszadot, katonákat küld oda, azok lelkesen lövik az Asszad-ellenes felkelőket, de vajon miért nem lövik az IS állásait?
(Költői kérdés)

Bogyó 2 2015.09.08. 20:13:49

@ymel: Normális ember azt gondolja, hogy a demokrácia a jó államforma. Mi az alternatívája? A diktatúra? Oligarchia-rendszer? Valami olyasmi, ahol kiváltságosok vannak? Vagy ahol kussolni kell a lakosságnak az ország dolgait illetően? Az egy teljesen más kérdés, hogy a lakosság felfogja-e a demokrácia lényegét és értelmét, illetve békés társadalmat szeretne vagy nem. Ha nem a válasz, akkor nyilván nem lesz jó a demokrácia sem és káoszt eredményez. Csak felvilágosult társadalmakban működőképes dolog, ez tény.

Punxsutawney Mormota 2015.09.08. 20:14:56

@vilagnezet.blog.hu: Ezt a kommentet még írd be a Dívány kismama rovatába, és a Haldorádó horgászportálra is, aztán teljes lesz a napod.

miketbeszéltek 2015.09.08. 20:19:23

@Brix: "Nagyon időszerű lenne katonailag bevatkozni a Közel-Keleten"
A képesség meg is lenne hozzá, de pontosan hol és ki ellen gondoltad a beavatkozást?

Punxsutawney Mormota 2015.09.08. 20:19:46

@Fritz Gerlich: Afrikai bizonyos területei valóban túlnépesedettséggel küzdenek, de sokkal nagyobb gond, hogy a klímaváltozás leginkább Afrikát érinti - és persze a Maldív-szigetek sem az esemény nyertese, de ez most mellékes.

Az elmúlt huszonöt-harminc évben hatalmas területek sivatagosodtak el, az emberek a városokba menekültek ott remélvén megcsinálni a szerencséjüket. Irtózatos méretű nyomortelepek jöttek létre, miközben a földművelők egyre kevesebben vannak, egyre kisebb területet tudnak megművelni csökkenő terméshozamokkal, egyre magasabb árat kell kérniük a termékekért, ezzel még reménytelenebb helyzetbe sodorják a városokban nyomorgókat. Ez, amúgy a viszonylag békésnek mondható Kelet-Afrikában is komoly gondot jelent.

dicsak buksi! 2015.09.08. 21:56:26

@Punxsutawney Mormota:
"de vajon miért nem lövik az IS állásait? "

Mert nem vállalják fel a nyílt konfliktust Izraellel/USA-val.

dicsak buksi! 2015.09.08. 22:12:37

@Punxsutawney Mormota:
Miért? Nem illik bele a világképedbe?

Brix 2015.09.08. 22:30:38

@Punxsutawney Mormota: Hozzá lehetne még tenni , hogy az afrikai hagyománmyos kis-és házipar is nagy bajban van. Pl Nyugat-Afrikában volt jelentős könnyűipar, a helyi lakosság igényeinek kielégítésére, de amióta a kínai árúk és a használt európai ruhák megjelentek, szinte csődbe minden
A globalizáció árnyoldalai még erősebben érintik ezeket a sérülékeny afrikai és közel-keleti országokat. Hiába van van jelentős gazdasági fejlődés Afrika több államában, a jövedelem egy helyi, szűk , nepotista rétegnél koncentrálódik.
A következő polgárháború Nigériában lesz, ahol már most van 180 millió lakos...Onnan lesz majd 50 millió menekült Európába...De, persze be kell majd fogani mindenkit, mert az emberiesség mindenek felett áll...

nevetőharmadik 2015.09.08. 22:50:14

Azt a bizonyos megszállást - ha eltekintünk a geopolitikai nehézségektől - azzal egészíteném ki, hogy az nem 10, hanem minimum 50, de inkább 100 évre kell szóljon, és az első 20-30 évben katonai diktatúra kellene legyen (ami feltételezne egy közös EU-s haderőt is). Stabil demokráciát pedig legalább 200 éves projekt keretén belül lehetne ott csinálni, 10-15 év csak minden addigi, működőképesre beállt rendszer szétbaszását eredményezi csak.

Punxsutawney Mormota 2015.09.08. 23:04:03

@Brix: Hm, a nepotizmus nem idegen jelenség nálunk sem :)
Annyi biztos, hogy Afrika kitettsége a rablógazdaságoknak rettenetes nagy. Botswanát pl szanaszét cseszik a kínai bányavállalatok. A legviccesebb az, hogy a politikusokat zsebre teszik néhány millió dollárral, a népnek építenek egy papírmasé stadiont, viszont helyieket nem alkalmaznak semmilyen státuszban. Állítólag még a söfőröket is Kínából hozzák, kisebbb vétségekért elítélt bűnözőket alkalmaznak, akik választhatnak: vagy egy börtönben rohadnak Kínában vagy kosztért és kvártélyért dolgoznak Afrikában.

Punxsutawney Mormota 2015.09.08. 23:05:21

@nevetőharmadik: Megfelelő gazdasági háttér, erőteljes és karizmatikus vezetés esetén 30-40 év elég arra, hogy átformálj egy társadalmat. Erre van példa a Közel-Keleten.

alaszka 2015.09.08. 23:32:55

A történetek alakulásából kifelejtettétek a korábbi gyarmatosító államokat.
Nekik akkor az volt az érdekük, hogy ez a terület maradjon meg a "sötét" európai középkor színvonalán (egyház-állam szétválasztása). Most valahogyan nem akaródzik nekik rendbe tenni azt a politikai kavarodást amit ők okoztak...

Meridian74 2015.09.08. 23:34:06

Wir lieben dich - mondják az arabok, oszt 2017-ben a németek elzavarják a picsába Merkelt.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2015.09.08. 23:53:24

A szírek mit csinálnak Németországban? Jobb esetben beállnak a szalag mellé gyári munkásnak? 20%-ban analfabéták a német statisztikák szerint... Mondjuk a magyarok is megtalálták maguknak a londoni mosogatást...

31/48 2015.09.09. 03:30:05

Korrekt összefoglalás, főként a végső tanulság arról, hogy hogyan "működnek" az emberek és a járt utak. Ha Európa nem ocsúdik fel gyorsan a szírek után villámgyorsan jönnek majd a szudániak, jönnek Maliból, Nigerből, Nigériából és sajnos bizony sokan könnyen mondhatják közülük, hogy ők is tényleges üldöztetés és fenyegetés elől menekülnek.

E.Katolnai 2015.09.09. 03:30:22

Habár az írás részletes, általános információkat felsorakoztató hosszúsága meggyőzőén hangozhat, mégis egyoldalú. Először kiemelném a kurta laposítást, csak úgy hirtelen a semmiből: „Az Iszlám Állam megjelenése, előretörése …” a bő-lére engedett írásban már pont az nem fért bele; kik hozták létre az isist? Kik képezték ki vezető-operatív banditavezéreket? Kik pénzelik még a mai napig is? Mely kormányok beleegyezésével (és területén keresztül) érkeznek még a mai napig is a fegyverszállítmányok a moslék-alakulathoz?
A másik: mellékeli azt a fontost tényt, h a menekültek mind mohamedánok mégpedig szunnita, akik a szalafi-wahabi hányadék irányzatot követik. A wahabi és szalafi ideológia olyan ezeknek a menekülteknek, mint bolhás embernek ráadásnak az ótvar meg a tetű.
Számtalanszor hivatkoztam a nyugati világunkba betelepedett mohamedánok gyalázatos praktikáira (pl. pedofília, intézményesített állatkínzás), az őket befogadó népek lenézésére, gyűlöletére és a részükről csoportosan, közösségi szinten megnyilatkozó beilleszkedés visszautasítására.
Minél inkább erősödnek; annál többet követelnek-foglalnak, annál többe fog kerülni az ellenőrzésük, kontroll alatt tartásuk, annál jobban fog az őslakosok élettere zsugorodni, életminősége kutyásodni; és végül megroppannak Európa ősnépei és mahmut fekete zászlói fognak lengeni szerte az öreg kontinensen.

ymel 2015.09.09. 04:00:01

@Bogyó 2: pl Délkelet-Ázsiában van néhány ország, ami nem igazi demokrácia, de működni látszik. Aki nagyon óbégat, azt lecsukják - de hosszabb távon nézva: óbégatni fölösleges, mert gazdaságilag viszont hagynak kis- és középvállalkozni. A többi meg nem érdekes.

Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény] 2015.09.09. 05:33:13

@maxval bircaman megbízott szerkesztő: "Segítség a legitím kormánynak, hogy leverje a terroristákat. Ez az egyetlen megoldás. "
- Egyetértünk, egy mondatos közíró úr.

Kurt úrfi [teuto-nordikus parasztlegény] 2015.09.09. 05:35:16

A poszt elfeledkezik az elképesztő népszaporulatról. Szíriának volt olyan éve, amikor évi 4 százalékot nőtt a népesség. Az arab szaporodás találkozott az európai orvostudománnyal.

konrada 2015.09.09. 08:55:51

@Punxsutawney Mormota:
...és ahogyan növekszik a nyomor, egyre könnyebben lehet radikalizálni az embereket, és fegyvert adni a kezükbe. Ezért azokban az országokban, melyeket egyszerre sújt a túlnépesedés, és ráadásul a nem csak a relatív erőforrás csökkenés (földek termékenységének csökkenése, termelékenység csökkenése az olcsó import által), ott a polgárháború boritékolható.

...ez pedig újabb 100 milliós exodust okoz majd.

De meddig hivatkozhat Európa a Genfi Egyezményre, azaz mennyit lesz képes befogadni belőlük????

...s akik elött lehúzzák a rolót, azok nem-e fogják azt gondolni, hogy csak azért teszik, mert őket akarják kizárni, miközben másokat igen???

...s nem fog-e fellépni az, amivel végül minden karitatív találkozik, ahogy csökkennek lehetőségei: ellenük támadnak, mert úgy érzik a támogatásból kimaradók, őket megkülönböztetik, ezért a dühük sokkal inkább rájuk irányul, mint azokra, akiknél látják, hogy nincs megkülönböztetés, mindenkit egyformán lesz.rnak...

LSD RR 2015.09.09. 11:04:42

Azt hiszem, aki végig olvasta a cikket, a hozzá tartozó kommenteket, netán még egy kis plusz infóval is rendelkezik (ide kell írnom azt is, hogy nem elvakultan követi az önmagában kialakult álláspontját), az úgy gondolom, hogy egész tisztán láthatja a kialakult helyzet "körvonalait".

Nyilván az Európai források sem végtelenek, bőven akad probléma itt is, nemhogy a "menekült" áradattal is foglalkozni. Csak dönteni kéne, (vagy már döntöttek is), már csak az a kérdés ezek mögött kiknek az érdekei állnak?!?
Úgy érzem nem feltétlen Európáé...
Nagy volt az EU szája a Genfi egyezménnyel, hát most itt az "első" próbatétel, szorosan a nyomában a többivel...

Kopi3.14 2015.09.09. 11:09:30

@Ejjnye Bejjnye: Nem erre vannak tartva a titkosszolgálatok, hogy a terrorista elemeket kiszűrjék?

@Punxsutawney Mormota: A Közel-Keleten stabil államrendszert átalakulni ennyi idő alatt nem láttam.

@alaszka: Valamint a gyarmati határok törzsekhez, népekhez nem igazodása és megkövülése is jó forrás lett az állandó térségi konfliktusoknak.

@hétköznapi libsizmus: Ukrajna esetében nem sok szerepe volt a helyzet eszkalálódásában a demokráciaexportnak. Gengszterváltást tartottak szimplán, csak az alvilág ilyenkor gondoskodik a bukott alfahím és érdekköre bukásáról, ami Ukrajnában nem valósult meg.

@Ad Dio: Viszont érdekes, hogy Libanon esetében a Hezbollah az, amely stabilitást ad, s békén hagyja Izralet. Tehát az Izrael-Hezbollah-Hamasz viszony sem tiszta.

@Fritz Gerlich: Van egy olyan érzésem, hogy Afrika sem kevésbé bonyolult, csak még eltakarja az esőerdő. Ott is rengeteg konfliktus van, leginkább törzsi alapon, már vagy tizenéve, amit koronáz a különböző mértékben elmebeteg, üldözési mániás, tömeggyilkos diktátorok sora, a katonai puccsok garmadája, aminek a tetejére lett koktélcseresznye a megjelenő szélsőségesen agresszív és fanatikus iszlám terrorszervezetek.
Mindkét régió etnikai, kulturális, vallási sokszínűsége még erős iszlám befolyás mellett is évszázadokon át fenn tudott maradni, a gyarmatosítás megszűntével kezd teljesen széthullani.

Kopi3.14 2015.09.09. 11:11:27

@LSD RR: Hogy állhatna bármi mögött Európa érdeke, ha az EU-t alkotó államok állandóan marják egymást, az EU-t, mindenkit, semmit nem akarnak együtt intézni, csak még több pénzt kérnek a közösből? Itt kiemelném a francia-angol duót.

Punxsutawney Mormota 2015.09.09. 11:32:21

@konrada: Általában így van, de azért írtam Kelet-Afrikát, mert azt a régiót viszonylag jól ismerem.
Ott még van mit enniük az embereknek, hiszen a trópusi gyümölcsfákon megterem majd minden, ami kell az élethez - persze a hús kivételével, de ott a radikalizálódás még nem tapasztalható az egy, Kenya kivételével. Viszont Kenyába meg Szomáliából törtek be a szélsőségesek, nem maguk termelték ki azokat.

Mindeni náci, kivéve Elek Gábort (jotundert) 2015.09.09. 11:39:29

Azért most jönnek, mert náci Orbánnak ez az érdeke, hogy most jöjjenek. A náci Orbán irányítja a világpolitikai szálakat a háttérből.

LSD RR 2015.09.09. 11:52:44

@Kopi3.14:
Ott a pont, ezért sem tartom ilyen formában életképesnek az EU-t. A nagyok jártak effektíve jól megint...de erre mit lehet mondani?
That's life!

qwert11 2015.09.09. 12:06:21

A havi 4000Ft élelmiszer segélyböl fizetik ki az embercsempészeknek az utat Európáig ,vagy az Isis fizet ez embercsempészeknek, hogy az invázios hatseregét szálítsa el Europába

ikab 2015.09.09. 12:25:02

De ez nem szíriai migráció. Még az itt élő szírek is azt mondják, hogy a migránsoknak csak a 10ede szír, de legyen a duplája. Ez teljesen megegyezik avval, amit én látok, ezek fekete fejű afgánok, bangladesiek, pakisztániak, marokkóiak, vannak köztük négerek is, de nem sokan. A nőknek viszont a jórésze szír, a kevéske nőnek a jórésze szírnek néz ki, fehér bőrű, hidzsábos. Azért jönnek állítólag, amit el is hiszek, mert Líbia és Törökország már nem tartja vissza az illegális migránsokat. Líbia mert káosz van, meg mert nem is akarja, előtte a líbiai haditengerészet szerződésben Olaszországgal, járőrözött a líbiai vizeken éa viaszafordította a csempész hajókat, Törökország meg kibaszásból a, EU csatlakozás miatt, mert behaltak a tárgyalások, meg nyomásgyakorlás miatt engedi őket, meg nyilván az is odatesz, hogy 2 millió szíriai menekült van náluk.

bElannaTorres 2015.09.09. 12:35:20

kicsit sok az egy négyzetméterre jutó szociopata arrafelé

Gyurcsany F. 2015.09.09. 12:57:17

A naci, rasszista, fasiszta Orban a hibas, mert nem akarja ezt a kurva orszagot odaadni a bevandorlo araboknak.

apukam_vilaga 2015.09.09. 12:59:52

@paráznabillegető: Akkor szépen elkezdődik (ismét) a megélhetési bűnözés, ellopják a babakocsit, biciklit, rezet, fémet, mindent ami szerintük 1 fillért megér, majd a nehezen felújított városokat "felélik" (kifekszik a virágágyásba, minden padra...) sajnos még a belvárost sem lehet megtakarítani a "saját" hajléktalanjainktól -nemhogy ekkora tömegeket. Elég ha az átutazók csak 10%át küldik vissza már megroppan a támogató rendszer és mindenképp pénzbe kerül, sok pénzbe akár börtönbe zárod, akár táborba. Legjobb fizetni a törököknek, hogy tartsák ott öket a szír határ mentén, de ezzel is elkéstünk...

mézescsók 2015.09.09. 13:11:13

Az okosabbak, előrelátóbbak már korábban elkezdték a "kivándorlást", egészen más úton. Városunkban az elmúlt egy évben /tavaly júniusban kezdődött a folyamat) 21 fő külföldi vásárolt ingatlant, családi házat, társasházi lakást vegyesen. A megoszlás a következő: 7 szír, 6 pakisztáni, 1-1 egyiptomi, 6 kuvaiti állampolgár.Innen egy biztosabb bázis birtokában nyugodtan előkészíthetik a tovább-vándorlást - gondolom én.A mostani lakásárak ismeretében jóval kevesebbe került, mint az embercsempészek "tiszteletdíja".

Egyébként meg néha egy kis diktatúra nem árt. Elvadult történelmi helyzetekben többnyire ez nyújtotta a megoldást, amíg normalizálódnak - legalább élhetőre - a viszonyok.

Kopi3.14 2015.09.09. 13:26:24

@LSD RR: A probléma az, hogy a nagyok nem jártak jól. Ahogy látom, a németek, a beneluxok szeretnének szorosabb, szövetségi irányba menni- otthonról hozott igény, hisz saját szerveződésük is eléggé ilyen, a többiek meg kocsmai hőzöngők. Pedig ha szétesik az EU, az egyes országokat úgy darálja be a globalizált világ, hogy ihaj. A keleti végek kezdhetik felfrissíteni az Internacionálét, a nyugatiak megint egymással fognak versenyezni és maradnak le mindenkitől, az angolok pedig elveszett birodalmiságukat fogják még hevesebben siratni, s keresnek új bűnbakot a saját problémáikra, megoldás nélkül.

Ad Dio 2015.09.09. 14:20:50

@Kopi3.14:

Libanon... nos igen... arról is lehetne nyitni egy fejezetet ami ott van...

szorokin · http://quauaua.tumblr.com 2015.09.09. 23:20:10

hát megette 3* ugyanazt a kommentemet, de sebaj

TheOnogur 2015.09.10. 11:39:17

A cikk nagyon jó. A végén Barabási Albert László: Villanások című műve ugrott be. Valami hasonló 'villanás' ez a mostani menekültáradat is. Az előzményei felderíthetőek, kielemezhetőek; gyanítom, hogy egyes titkosszolgálatok a hálózatelmélet-kutatások eredményeit már most is alkalmazzák, s a jövőben a hasonló népmozgalmak előre jelezhetőek lesznek. De talán erről is lehetett sejteni valamit. Inkább érdekli-e a politikát a megoldás, s meg tudják-e oldani? S amely politikai erő meg tudná, az akarja-e?

www.szepirodalmifigyelo.hu/pdf/2010/10-5-030-barabasi-szelke.pdf

Szalay Miklós 2015.09.10. 18:56:44

Egy módszeres és (szerintem) körültekintő, kiegyensúlyozott összefoglaló a menekültkérdésről:

egyvilag.blog.hu/2015/09/09/egyeb_a_menekultkerdesrol

Mr Neanderthal 2015.09.11. 07:13:39

a regioban mar evekkel a konfliktus elott marha nagy szarazsag volt, ez egy csomo foldmuvest a varosokba kenyeszitett, allitolag ez volt az egyik kirobbanto oka a polgarhaborunak

Nullius 2015.09.11. 10:27:30

Kitűnő cikk! Kár, hogy a diskurzus a menekültkérdésről nem ezen a szinten folyik.

Akos3D 2015.09.11. 12:23:53

Halihó! Magadtól idézek:
"A világ nem körülöttünk forog. Ha magunkból kiindulva akarjuk megérteni, sem megunkat, sem a világot nem értjük. Próbáljuk meg fordítva."
"...Évtizedes megszállás? (A legjobb talán az utóbbi lenne, mert lassan kialakítaná a szír demokráciát, de ezt meg egyéb okokból nem akarják.)"
Ugye érzed a feszítő ellentmondást?
.
A tudjukkik-ezés az elején szimplán izléstelen, de azt hagyjuk is, úgy látom még az értelmes nemjobb oldalon is mindig mennie kell a felesleges skatulyázásnak, meg az értelmes beszélgetést alapjaiban megkérdőjelezővé tevő felsőbbrendűség hirdetésének. A nagy többség nem tudjukkik-ezik.
.
Üdv,
Kőhalomkör

Regős Mátyás 2015.09.11. 14:28:57

A címben feltett kérdésre éppen pont nem sikerült válaszolni. Valóban nehéz a "rögeszmés jobboldal" kreatúrájának titulált háttérhatalmat a képből kihagyva hihető magyarázatokat kreálni...
De amúgy tetszetős és jól hangzó összeállítást olvashattunk, ami tökéletesen ki is meríti a Blikken, vagy a Kiskegyeden pallérozódott agyú olvasók téma iránti érdeklődését.
Akit viszont az érdemi valóság ennél jobban érdekel, annak meg kell barátkoznia a polkorrekt közbeszédbe nem illő fogalmakkal és szereplőkkel is és tudomásul kell vennie, hogy a keleti irányból áramló migráció nem "szír probléma", hiszen húsz százaléka sem szír. És akkor még az afrikai vonalat nem is említettük, hiszen a háttérhatalmi érdekek diszkrét figyelmen kívül hagyása mellett az a legnagyobb jószándékkal sem varrható a szíriai konfliktus nyakába.

Werkolandinheaven 2015.09.12. 03:03:14

Fantasztikus elemzés, Ajoszucs!
Már általánosban is tudtuk rólad, hogy multizseni vagy, amikor felvittek a dirihez előadást tartanod, ugy emlékszem a palesztin helyzetről. Örülök, h utazod a világot, es ilyen színesen tudod előadni a történelmet és a nyelvek szeretetét. Büszke vagyok rád! HI

Vili Doli 2015.09.14. 11:54:24

Mért pont Európába kell jönniük?

Ott van nekik egész Törökország, Irak, Irán, Kuvait, ott a sajátjaik között lehetnének. Kevesebbet is kellene vándorolniuk.

Egyértelmű, hogy nem a szíriai háború miatt menekülnek, hanem a gazdag élet vonzza őket.

Vili Doli 2015.09.14. 12:18:39

@csati:
Majd úgy járunk, mint Bizánc.
Amit ugye az ókori görögök alapítottak, majd 700 év múlva elfoglalták a rómaiak, és Konstantinápoly néven laktak benne.
Majd a XV. században jött valahonnan Közép-Ázsiából egy harcias nép, meghódították a várost, átnevezték Istanbulnak és azóta is ott vannak.

lol7 2015.09.26. 18:01:18

Pontosan ez a veszélyes ebben a gazdasági migrációban: nem(csak) az eddig beözönlött 100 ezrektől kell félni, hanem az ezen felbátorodott, utánuk jövő millióktól. Faszé kell elhúzni előttük a mézesmadzagot? Jóhogy így nem akarnak megállni. 1-2 sortűz a betondobálók közé viszont pikpak kijózanítaná ezeket is, akik nem értenek a szép szóból.