Vannak országok, nem is kevés, amelyeknek sokkal rosszabb a sajtója, mint amilyenek valójában. (És vannak, amelyeknek meg jobb.) De olyan nagy különbség a sajtó által közvetített elképzelések és a valóság között, mint Irán esetében, talán nincs még egy a világon. A sajtó által befolyásolt közvélekedés valami sötét, gonosz, és elképzelhetetlenül veszélyes helynek tartja Iránt, ahol aztán semmi jó nem történhet az emberrel. Ezzel szemben a valóságban Irán egy kellemes, rendezett, és cseppet sem veszélyes ország. Nem tagadom, szeretem. Frucsaságaival együtt is. Remélem, aki végigolvassa e kis sorozatot, maga is szeretni fogja. 

Kezdhetnénk persze útibeszámolónkat a Szászánida kor vallásával, a különböző pisztáciafajták leírásával vagy éppen az Iráni Iszlám Köztársaság gyakran követhetetlenül bonyolult államrendszerének leírásával is, de hogy nem így tesszük, annak oka van. Irán misztikumának legfőbb kifejeződése a csador, és mindaz, amit az elrejt. Ez a sajátos ruhadarab fejezi ki mindazt, ami rettegést kelt a nyugati emberben, és bizonyos fokig valóban szimbóluma volt annak a hatalmas változásnak, ami az országban történt a hetvenes évek végén. És, ahogy a csador alatt is igencsak meglepő dolgok rejlenek, úgy bizony az iráni társadalom, élet is egészen más, mint amilyennek azt a nyugati Móricka elképzeli. De ha már leírtuk ezt a misztikus szót, nézzük meg, pontosan mit is jelent. A muszlim női viseletnek számos faja van, a lényeg ugye, hogy a haj ne látsszék.  Ezen az ábrán a négy alaptípust láthatjuk. (Számos alfaj és név van még, hiszen egy több kontinensre kiterjedő, egy milliárd embert számláló közösségről van szó. )

burqa-niqab-hijab-chador.jpg

Az első kettővel, az egész arcot elfedő burkával és "tengeralattjáró" típusú nikábbal, Iránban egyáltalán nem találkozunk. A hármas, a hidzsáb, illetve a még annál is egyszerűbb, átlagos európai kendő a kötelező viselet. Mi viszont a legszélsőről szólunk most. A csador etimológiai szempontból megfelel a magyar sátor szónak (ami, ugye, szintén iráni eredetű), és ez nem véletlen, tulajdonképpen egyfajta sátorról van szó. Tradicionális felsőruha, amit egy nadrágból és hosszabb ingből álló ruha felett kb. kabátként hordanak a nők. (Természetesen alatta is van kendőféle. Ősi eredetét mutatja, hogy - rémesen rossz hasonlattal élve -  faék egyszerűségű ruhadarab, ebből adódik a kényelmetlensége is - egy kézzel folyamatosan tartani kell, nehogy leessen, tehát csak egy kezet szabadít fel. Szabásmintája kb ennyi:

 prayeroutfit1.gif

(itt pedig részletes útmutató is talál, aki ilyet akar varrni magának farsangra)

Maga a ruha valóban igen régi időkre megy vissza. Minden valószínűség szerint már az asszír korban a jobb házból való nők kendővel, csadorral fedték le magukat (prostituáltaknak, rabszolgának tilos volt). Ókori leírások szerint effélét hordhattak a zoroasztriánus asszonyok is, még az iszlám hódítás előtt. Népviseletként pedig az újkorban is viselték, fővel vidéken. Ami talán meglepő lehet, hogy ezek a darabok szinte mindig világos, mintás színes ruhák voltak.

11.jpg

Etnográfiai kiállítás egy 18. századi fürdőben - korhű ruhákkal.

 

A fekete csadort az iszlám forradalomig kizárólag temetésekre hordták. Az, hogy milyen volt a forradalom előtti női népviselet, jól látszik azokon a helyeken, ahol a forradalom semmi változást nem hozott. Kis falvakban, nomád közösségekben. A nők persze itt sem járnak hajadonfőtt - a magyar falvakban sem volt ez szokás még néhány évtizeddel ezelőtt - de színes, változatos ruhákat hordanak máig. 

 13.jpg

Azeri asszony Kandovánból 

 

26.jpg

18_2.jpg

Nomád nők Dzsolfa vidékéről

 

A csador, sőt az egyszerű kendő viseletét 1936-ban Reza Pahlavi sah betiltotta. Ez is egyik eleme volt az országot modernizáló kampánynak. A fekete csador így a sah - egyébként tényleg nem éppen demokratikus - rendszere elleni ellenállás egyik jelképe lett. Éppen az elnyomás elleni harc, és nem az elnyomás jelképe volt. Aztán a forradalom után a kendő viselése kötelező lett. A kendőé, és nem a csadoré. Az első időkben persze sokan lelkesedésből, vagy éppen mert úgy vélték, jobb idomulni az új rendszerhez, csadorban jártak. És sokan, különösen idősebbek, máig is ezt teszik.  A nem annyira tradícionális falvakban a csadoros néni ma is állandó látványelem. 

 05.jpg

01.jpg

Mecsetben, különösen igen vallásos helyeken, mint Ghom vagy Mashad, illik is ilyenben megjelenni. (Erre általában kedves kis táblával figyelmeztetnek is.)

 02.jpg

Csadorkölcsönző is van a rutintalanoknak

 

És persze a bazárokban megvannak a - meglehetősen egyhangú - csador szaküzletek. 

 24.jpg

Nekünk szimplán fekete, nekik óriási a választék

 

De egy átlagos napon, egy városi utcán, valamelyik iráni nagyvárosban vajmi kevés csadort látni. Az átlagos női viselet a hosszú nadrág (ma már leginkább farmer, vagy akár leggings), valamiféle ballonkabát-szerűség (bár láttunk mi már egyszerűen hosszabb pulóverbe, vagy tunikába öltözött lányokat is), és kendő. 

 07.jpg

10.jpg

(A képek értelmezésénél azt is vegyük figyelembe, hogy többségük október elején készült Észak-Iránban, ahol akkor éppen meglehetősen hűvös volt. A kabátok tehát nem feltétlenül csak a vallási előírásokat tükrözik. )

Gyakori, hogy egy nagyobb családban az idősebb nénik még konzervatívabb viseletben jelennek meg - az ifjabbak viszont már divatoznak. 

16.jpg

20.jpg

Bár az első menstruáció előtt elméletben nem szükséges a kendőviselet, a kislányokat már egészen kicsi koruktól szoktatják hozzá. (Bár a rózsaszín egyeduralmát itt sem töri meg semmi ebben az életkorban még.) 

14.jpg

Akárhogy is megszokja, ma már a nők nagy része csak azért hordja a fejfedőt, mert ha teljesen hajadonfőtt jelenne meg, vagy nem lenne felsőruha rajta, akkor elvinné a rendőr. De a rendszer határait igyekeznek feszegetni. Sőt, megjelent a street fashion kultusz is Teheránban, meglehetősen nyugatias hangulatban. A rendőrség pedig tényleg egyre elnézőbb - igaz, közben megjelentek olyan csoportok, akik önkényesen, erőszakkal akarják "jó útra téríteni" a "rossz hidzsábban" járó nőket. Eszfahánban többeknek savat öntöttek az arcába - amire a város imámja úgy reagált, hogy nincs olyan léha öltözet, amiért ezt érdemelnék. 

 15.jpg

Így aztán a  rendszer, láthatóan, egyre lazul. A nők egyre színesenbbek, és egyre lazábbak. A kendő egyre feljebb csúszik a fejtetőn, lassan már csak jelzésértékű kis textildarab, a felsőkabátok pedig már néha csak combközépig érnek.Sőt, van úgy, hogy egy szimpla mackófelső is megteszi. (Bár ez nem a divatozás címén van itt sem, ha jól sejtem.) 

09.jpg

De aki ennél menőbbre vágyik, az ma már igazán divatos kendők közül választhat. 

21.jpg

És hogy ezalatt mi van? Néha mi is csak néztünk. (Iránban, úgy látszik, nem érvényes a tehén mellé, kabát alá jó lesz ősi igazsága.)

 17.jpg

19.jpg

A tabrizi bazárban határozottan divatos, sőt szexi darabokat lehetett vásárolni potom áron. Mind helyi termék, bár némi kínai gagyi már ide is betette a lábát. Elméletben, ugye, ezek mind szigorúan beltéri használatra, kizárólag férjuram szemének vannak szánva. De legalább vannak. A legviccesebbek persze a fehérnemű boltok, ahol igyekeznek úgy árulni a terméket, hogy látszódjék is, hogy mi az, de azért be is tartsák a szabályokat. 

 22.jpg

25.jpg

És van úgy, hogy a konzervatív felsőruha alatt lapulnak az igazán érdekes dolgok.

12.jpg

És mindez, amit leírtunk, nem csak az öltözködésre igaz. Míg a legtöbb közel-keleti országban azt látjuk, hogy a többé-kevésbé nyugatos felszín alatt van egy a nyugati kultúrával szemben minimum is bizalmatlan, de gyakran inkább ellenséges, az iszlamistákhoz húzó tömeg, Iránban, a majd harminc-negyven évnyi politikai iszlám megtette a hatását. A vallásos felszín alatt a térség egyik legnyitottabb, leginkább nyugatbarát társdalma van. Ha beírjuk a keresőbe Iránban, hogy www.facebook.com, akkor ezt látjuk:

 03.jpg

(Akkor is, ha a Youtube-bal vagy a Twitterrel próbálkozunk.) Mégis legtöbb iráni ismerősünknek van FB profilja, és apró trükkökkel (thor böngésző és társai) megoldják, hogy otthonról vígan posztolgassanak. Bár hivatalosan az egész országban szigorúan tilos az alkohol, mindenki tudja, hogy hol és mennyiért (persze drágán) lehet kapni. Motoros futár hozza a fekete nejlonzacskóba csavart viszkisüvegeket. Regék szólnak az olyan házibulikról, ahol a decens kabátokból kibontakozó, alig valamibe öltözött fiatal lányok a legmodernebb nyugati zenékre táncolnak, és közben a marmonkannákban hozott házipálinkát nyomatják. Aki ebbe az életbe akar bepillantást nyerni, annak érdemes Teherán gazdag kölykeit figyelni a közösségi hálón. (Egyelőre blokkolták őket, de gyanúm szerint előjönnek még...)

Szóval, ne higgyünk a az ellenpropagandának. Irán kimondottan kedves, kellemes hely, a perzsák pedig általában meglepően barátságosak.Ha a Közel-Kelet más - turistás - országaiban leállít egy mosolygós fiatalember, hogy "Hello, how are you?", akkor szinte biztos, hogy előbb-utóbb eljuttok odáig, hogy íme, itt van a nagybátyja boltja, és ugyan már vegyél ott valamit. Iránban egyszerűen a hogyléted felől érdeklődik, köszön, maximum az angoltudását akarja csiszolni a nagy ritkán előforduló külföldiek egyikével. Esetleg nyomtok együtt egy szelfit. 

 08.jpg

Sőt, a bazárokat is végigjárhatod úgy, hogy az eladó csak akkor lép hozzád, ha valamiféle ráutaló magatartást teszel, hogy itt te vásárolni is fogsz. Addig maximum egy mosollyal fogad. 

Ha most sikerült kedvet csinálni Iránhoz, akkor hamarosan, a következő részben, azt is elmondjuk, miért érdemes odamenni. (És miért nem.) 

Ha tetszett a bejegyzés, kövess minket a Facebookon is.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://fotelkalandor.blog.hu/api/trackback/id/tr126807291

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

huong 2014.10.21. 17:49:05

Mivel amcsi ellenseg Iran, mi pedig igyekszunk megfelelni, ezert torz az Iran-kepunk, ha egyaltalan ilyesmirol lehet beszelni Mo-on.
Jo a szoveg,erdekes! Koszi

Punxsutawney Mormota 2014.10.21. 18:26:33

Úgy bizony! Jó a cím. Ugyan Iránban nem voltam, de a Jemenhez tartozó Socotrán láttam a bazárban olyan fehérneműket, amelyeket itthon csak szexboltok kínálatában lehet találni vagy katalógusból rendelni.
Egyébként Jemen sokkal konzervatívabb, mint Irán, a nők niqabot hordanaok 18 év felett, viszont egy pár nap után azt vettem észre, hogy azok a nők, akiknek van mutogatnivalójuk nagyon finoman, derék- és / vagy melltájékon beszűkítik a ruhát, hogy mutassák: szép derekuk van.

martineden 2014.10.21. 21:12:56

Hurra,micsoda szabadsag.

$pi$ 2014.10.21. 21:32:55

"Irán kimondottan kedves, kellemes hely"

Ó, igen, kimondottan kellemes, ahol a hatalom mondja meg, hogy milyen ruhába kell járnod. A rendőr kedvesen elvisz, ha nem úgy öltözhködsz, nem úgy beszélsz, nem úgy gondolkodsz ahogy kell és ha szerencséd van, akkor halálraítélnek valami olyasmiért, ami csak a bigott, ostoba, kőbunkó és babonás embereket zavar.

Például azért, mert azt mondod, hogy "nem hiszem, hogy isten létezik, ezentúl nem tartom magam vallásosnak" vagy "olyan szép idő van, elmegyek táncolni".

Kellemes hely, nyilván.

$pi$ 2014.10.21. 21:34:32

@Punxsutawney Mormota: "hogy azok a nők, akiknek van mutogatnivalójuk nagyon finoman, derék- és / vagy melltájékon beszűkítik a ruhát, hogy mutassák: szép derekuk van"

Azaz a ruházatot mások erőltették rájuk. Gratulálok.

Advanced Flight 2014.10.21. 21:41:22

Remek hely, igaz, hogy vadidegenek savat öntenek a pofádba, minden tilos, ami kicsit is színes vagy szórakoztató, és persze a megkötések csak a nőkre vonatkoznak, a fotókon az összes pasi a "hagyományos perzsa" kevertszálas öltönyben, esetleg pulcsi/farmer kombóban látható.
Gondolom, posztoló is pasi. Menjen nyugodtan Iránba, és lehetőleg maradjon is ott. Ha bevált egy kis dodót, máris 8 éves szűzlányokat dughat orrba-szájba.
Hajrá, fiúk!

$pi$ 2014.10.21. 21:46:38

Minden hely tök klafa, ahol mások mondják meg neked, hogy isten mit üzent arról, hogy hogyan is kell viselkedned.

Nyilván európa is ilyen volt pár száz évvel ezelőtt, csak valahogy túltettük rajta magunkat.

mikka 2014.10.21. 21:55:01

@$pi$: ember mikor fogod föl végre hogy az az Ö országuk és ott úgy és azt csinálnak ahogy akarnak. Miért kellene nekik Hozzád alkalmazkodni????
Ha Rómában jársz tégy úgy mint egy római.
Ha nem akarsz Iránba menni akkor ne fikázz itt se rendszert se kultúrát, egyszerűen ne menj oda.

Advanced Flight 2014.10.21. 22:00:53

@mikka: senki nem mondta, hogy bárkihez alkalmazkodjanak, de a poszt arról szól, hogy milyen klafa hely irán. Hát nagyon nem klafa, kár a posztolónak mellébeszélni meg kenni a szart.

mikka 2014.10.21. 22:04:09

Irán olyan amilyen. Ha nem érdekel ne menj oda. Miért akarnád megváltoztatni? Van akinek így jó ahogy van. Ha a többség ilyennek akarja akkor ilyen marad, ha változást akarnak akkor lesz változás. De amíg ilyen ilyennek kell elfogadni. Nekem ezzel nincs problémám, azt nem értem hogy másoknak miért van ha nem élnek ott.

$pi$ 2014.10.21. 22:05:31

@mikka: "ember mikor fogod föl végre hogy az az Ö országuk és ott úgy és azt csinálnak ahogy akarnak. Miért kellene nekik Hozzád alkalmazkodni????"

Ki mondta, hogy hozzám kellene alkalmazkodniuk? Hol olvastad, hogy én azt mondtam, hogy hozzám alkalmazkodjanak? Miért próbálod meg úgy beállítani, mintha én ilyen baromságokat írkáltam volna?

"Ha Rómában jársz tégy úgy mint egy római."

Ez egy közhely, nem több. Bizonyos esetekben van értelme, máskor meg nincs.

"Ha nem akarsz Iránba menni akkor ne fikázz itt se rendszert se kultúrát"

Na látod, ez az iráni hozzállás. A magyar hozzállás az meg az, hogy azt fikázok, akit akarok, senki, te sem tilthatja meg, hogy elmondjam a véleményemet.

Jobb, ha belenyugszol, tudod, aki rómában jár... :D

"egyszerűen ne menj oda."

Azért kell foglalkoznunk az elmebeteg iráni vallási fanatikusokkal, hogy ezzel is segítsünk az elnyomott embereknek és azért is, hogy itt ilyen rendszer többet ne legyen.

$pi$ 2014.10.21. 22:09:55

@mikka: "Nekem ezzel nincs problémám, azt nem értem hogy másoknak miért van ha nem élnek ott. "

Én éppen a nagyszobában vagyok. Akkor most te nem szólhatsz bele abba, hogy mit csinálok, mert nem élsz a nagyszobámba? És ha nem élsz a városomban? És ha nem élsz a megyében? És ha nem élsz az országba?

Miért ne lenne beleszólásunk abba, hogy embereket gyilkolnak, kínoznak, nyomnak el, aláznak meg csak azért, mert kicsit messzebb laknak mint a rokonaink?

mikka 2014.10.21. 22:22:18

@$pi$: Akkor most ezt fordítsd ki és nézd iráni szemüvegen keresztül. Kezd azzal hogy:

The 1953 Iranian coup d'état, known in Iran as the 28 Mordad coup, was the overthrow of the democratically elected Prime Minister of Iran Mohammad Mosaddegh on 19 August 1953, orchestrated by the United Kingdom (under the name 'Operation Boot') and the United States (under the name TPAJAX Project)

mikka 2014.10.21. 22:24:21

Iran's oil had been discovered and later controlled by the British-owned AIOC.[14] Popular discontent with the AIOC began in the late 1940s: a large segment of Iran's public and a number of politicians saw the company as exploitative and a central tool of continued British imperialism in Iran.[7][15] Despite Mosaddegh's popular support, the AIOC was unwilling to allow Iranian authorities to audit the company accounts or to renegotiate the terms of its access to Iranian oil. In 1951, Iran's oil industry was nationalized with near-unanimous support of Iran's parliament in a bill introduced by Mossadegh who led the nationalist party the National Front. In response, Britain instigated a worldwide boycott of Iranian oil to pressure Iran economically.[16] Initially, Britain mobilized its military to seize control of the British-built Abadan oil refinery, then the world's largest, but Prime Minister Clement Attlee opted instead to tighten the economic boycott[17] while using Iranian agents to undermine Mosaddegh's government.[18] With a change to more conservative governments in both Britain and the United States, Winston Churchill and the Eisenhower administration decided to overthrow Iran's government, though the predecessor Truman administration had opposed a coup.[19] Classified documents show that British intelligence officials played a pivotal role in initiating and planning the coup, and that the AIOC contributed $25,000 towards the expense of bribing officials.[20]

mikka 2014.10.21. 22:29:53

Akkor most, miután szépen elolvastad a hiteles és föltáró leckét. Gondold újra hogy Irán miért neheztel az USA-ra és az Egyesült Királyságra és úgy en block a
" nyugati " kormányokra. Megpróbálták kirabolni őket, amikor nem sikerült akkor megpróbálták megnyergelni az országot. Hát persze hogy az egyetlen lehetséges,elérhető, soha nem korrumpálható vezetőhöz fordultak. Ha innen nézed máris érthető hogy miért nem akarnak nyugati befolyást semmilyen szinten. Tévedés ne essék, azon iráni fiatalok is rühellik Amerikát akik nem vallásosak, a fent említett nem is olyan régi történet miatt.

Vili Doli 2014.10.21. 22:35:23

Mi a lóf...nak kell SÖTÉT alapon fehér betűket választani?

OLVASHATATLAN A SZÖVEG, pedig érdekelne. de így rontja a szemet.
Még szerencse, hogy a kommentet normális fehér alapon feketével írhatom.

Írd át az egészet fehér hátérrel, majd akkor hajlandó vagyok elolvasni.

$pi$ 2014.10.21. 22:38:01

@mikka: "The 1953 Iranian coup d'état,"

Nálunk meg 1956-ban bejöttek az orosz tankok és ágyúval lőtték a gyerekeket.

Akkor most nálunk is legyenek becsületbeli gyilkosságok, savval leöntés, csador és halálbüntetés a vallás elhagyásáért? Nekünk is szabad? Nekünk se szóljon be senki érte?

Komolyan azt mondod, hogy még be se szólhatunk nekik mert nem ott élünk? Ugye nem?

$pi$ 2014.10.21. 22:42:18

@mikka: "Gondold újra hogy Irán miért neheztel az USA-ra"

Minden ország neheztel legalább egy másik országra és általában joggal. Ez nyilván nem lehet mentség arra, hogy kitalált személyekre, Allahra, Zeuszra meg Jehovára hivatkozva szemétkedjenek az emberekkel.

mikka 2014.10.21. 22:44:33

Nem, nem szólhatsz be de , de beszólni vagy beavatkozni nem lehet. Véleményed lehet, le is írhatod, épp úgy ahogy nekem is lehet. Irán egy teokrácia ha tetszik neked ha nem, és ameddig az, ott az lesz amit a vallási vezetők mondanak akkor is ha neked itt nyugaton nem tetszik.

mikka 2014.10.21. 22:46:51

@$pi$: Izraellel szemben is megfogalmaztad már ezt a nézetedet ?
Néz én nem vagyok vallásos ember, de nem zavar ha mások hisznek. Szerinted miért olyan erős az averzió a homoszexuális emberekkel szemben a legtöbb volt kommunista országban?

$pi$ 2014.10.21. 23:04:15

@mikka: "Izraellel szemben is megfogalmaztad már ezt a nézetedet?"

Ez a blog Iránról szól. Kötelező zsidózni is vagy mi a fene? Vagy simán csak megint megpróbálsz olyan gondolatokat nekem tulajdonítani, amiket soha nem vallottam?

"Néz én nem vagyok vallásos ember, de nem zavar ha mások hisznek."

Mert egy olyan országban élsz, ahol például nem jár halálbüntetés azért, ha ilyeneket mondasz, hogy "nem vagyok vallásos". Ha olyan országban élnél, akkor bizony zavarna, hogy "mások hisznek".

"Szerinted miért olyan erős az averzió a homoszexuális emberekkel szemben a legtöbb volt kommunista országban?"

Szerintem ez a kijelentés nem igaz. A legkomolyabb averzió afrikai erősen vallásos katolikus országokban és amerika erősen keresztény államaiban van, amennyire én tudok róla, szerintem a vallások a homoszekszuális gyűlöletkeltésben sokkal eredményesebb volt mindig is mint a kommunisták.

mikka 2014.10.21. 23:10:29

@$pi$: Nem, a mi beszélgetésünk egy kultúráról,vallásról, országról szólt, és mivel te citáltad ide hogy a vallás nevében követnek el dolgokat kénytelen voltam említeni egy másik vallást és kultúrát. Egyoldalúan írsz és nézed a dolgokat. Azt írod hogy halál büntetés. Az Iszlám mindenhol a világon halállal sújtja a vallást elhagyókat, nem csak Iránban. Miről beszélsz???

mikka 2014.10.21. 23:16:16

Én arra utaltam a homoszexualitást illetően hogy a volt kommunista országokban csak a vallás volt az egyetlen szabad dolog az emberek magánéletében, a családban. Amíg nyugaton a vallás jelentősége a jólét emelkedésével leértékelődött addig az elnyomott kommunista diktatúrákban felértékelődött. Más okokból de valószínűleg ezt történt Perzsiában is. Az egyetlen csalhatatlan és korrumpálhatatlan hatalom az istené. Érthető hogy hozzá fordulnak. Az más kérdés hogy ezt mi itt hogy látjuk. Innen nézve a zsidó vallás és kultúra is érthetetlen egy átlag magyarnak hát még az iszlám világa. Próbálj meg ne ítélkezni egy olyan nép fölött melyt nem ismersz se személyesen se történetileg. Az irániakról szóló nyugati sztorik fele sem igaz, na ez az ami igaz :)

$pi$ 2014.10.21. 23:19:32

@mikka: "kénytelen voltam említeni egy másik vallást és kultúrát"

Kénytelen voltál? Ne már!

"Az Iszlám mindenhol a világon halállal sújtja a vallást elhagyókat, nem csak Iránban."

Úgy van. Ez a cikk azonban Iránról szólt. A szerző azt írta, hogy kedves hely. Szerintem ahol téged agyondobálnának kövekkel, mert gyermekkorodban vallásosnak neveltek és itt meg kijelented, hogy nem vagy vallásos, az nem kedves és nem kellemes hely.

Ha legközelebb Irakról ír ilyen butaságot, akkor majd ott is leírom az apostasy-t, ha majd Izraelről írja, hogy milyen kellemes hely, akkor meg majd leírom milyen módon nyomják el, gyilkolják ott az embereket.

$pi$ 2014.10.21. 23:27:01

@mikka: "Amíg nyugaton a vallás jelentősége a jólét emelkedésével leértékelődött addig az elnyomott kommunista diktatúrákban felértékelődött."

Ez butaság. Itt[1] szépen nézz utána, hogy hol mennyi ateista van, és akkor látod, hogy amiket állítasz, annak semmi alapja nincs.

Például Csehországban 37% ateista, Olaszországban meg 6%, Bulgáriában 15% ateista, Írországban meg 7%.

[1] en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_atheism

$pi$ 2014.10.21. 23:31:32

@mikka: "Próbálj meg ne ítélkezni egy olyan nép fölött melyt nem ismersz se személyesen se történetileg. Az irániakról szóló nyugati sztorik fele sem igaz, na ez az ami igaz :) "

Miért próbálnék meg "nem ítélkezni"? Tökéletesen normális bilógiai késztetés a szex, és ezekben az országokban beássák a földbe azt, aki nem azzal szexel, akivel szerintük kellene és kövekkel agyondobálják.

Eszednél vagy? Beássák az embereket a földbe (férfiakat derékig, nőket mellig, hogy a nők nehezebben tudjanak kiszabadulni) mondom beássák a fölbe és az utcán toborzott csőcselék kövekkel agyondobálja.

Te meg azzal jössz, hogy "próbálj meg nem ítélkezni" meg "kultúra"?

Normális vagy te?!

Punxsutawney Mormota 2014.10.22. 00:55:24

@$pi$: Neked komoly szövegértelmezési problémáid vannak. Hogy jött le abból, amit írtam, hogy a ruhát mások erőltették rájuk? Van egy szomorú hírem. Senki nem erőletet senkire semmit.

mikka 2014.10.22. 01:14:58

@Punxsutawney Mormota: a helyzet az hogy az arc egy troll. Értetlenkedik a világos, mindenki által ismert tényeken. Bigott faszkalap. NEki le kell szólni Irán-t ahol soha nem járt, nem ismeri a történelmét, a lakosságot, a vallást. Neki a Coca Cola , McDonald's és a netes pornó jelenti a szabadságot.

$pi$ 2014.10.22. 05:31:35

@Punxsutawney Mormota: Ha valaki egész testet befedő csadort vesz fel, hogy elfedje az alakját, amit aztán beszűkít derékban, hogy mégis mutassa amennyire lehet, az nyilván azért teszi, mert nem önszántából vette fel a csadort.

Ez nyilvánvaló, nem kell hozzá zseninek lenni, hogy az ember rájöjjön.

@mikka: "a helyzet az hogy az arc egy troll" "Neki a Coca Cola , McDonald's és a netes pornó jelenti a szabadságot. "

Jah, barátom, ha jól számolom harmadszor tulajdonítasz olyan kijelentéseket nekem, amiket nem mondtam, miközben arra, amit mondtam egy szóval sem reagálsz, mert semmit nem vagy képes megcáfolni belőlük. Szóval feleslegesen trollozol, csak magadat égeted.

"NEki le kell szólni Irán-t ahol soha nem járt, nem ismeri a történelmét, a lakosságot, a vallást."

Azzal trollkodsz, hogy a személyem ellen intézel támadásokat ahelyett, hogy érvelnél, ahelyett, hogy azzal foglalkoznál, amit mondtam.

"Bigott faszkalap."

Bigott? Te szerencsétlen, hiszen te hivatkozol a vallásra, én leírtam, hogy a vallást nem fogadom el érvként. Tudod te egyáltalán mit jelentenek a szavak, amiket használsz?

"Értetlenkedik a világos, mindenki által ismert tényeken."

Egyszer sem céloztam arra, hogy bármi is lenne, amit nem értek, egyszer sem "értetlenkedtem" semmiféle "közismert tényeken".

Az viszont biztos, hogy te teljesen beborult módon egyszerűen figyelmen kívül hagysz tényeket, bevetted a kis fejedbe, hogy ha valaki messze lakik tőlünk, akkor vallási okokra hivatkozva joga van derékig a földbe ásni embereket és kövekkel agyondobálni, merthogy neki olyan a kultúrája.

És ezek után bemeséled magadnak, hogy te milyen modern, művelt és felvilágosult ember vagy, milyen szép is tőled, hogy nem szólsz be ha a szomszéd agyonveri a feleségét.

Hát szépöcsém gratulálok, csak így tovább, trolloz le meg gyalázkodj nyugodtan, én már nem olvasom amiket írkálsz.

mikka 2014.10.22. 09:22:53

@$pi$: itt egy neked való hír :) mert csak az irániak " rosszak " ugye? :)

index.hu/mindekozben/poszt/2014/10/21/zsido_feministakra_tamadtak_a_haszidok/

$pi$ 2014.10.22. 09:54:24

@mikka: "mert csak az irániak " rosszak " ugye? :)"

Kérlek ne terjessz hazugságokat rólam. Én soha nem céloztam arra, hogy a zsidókat támogatom és ezért ítélném el irakot. Én sem irakot, sem izraelt, semmiféle fasiszta vallásos szélsőséget nem támogatok.

Lehet, hogy te viszont azért véded olyan nagy erőkkel az irániakat, mert így gondolod elítélni izraelt? Nem tudhatom, de gyanús, hogy már sokadszor próbálod ebbe az egészbe izrealt belekeverni.

Mindegy is, de tényleg igen nagyra értékelném, ha nem próbálnál meg különféle kijelentéseket meg véleményeket nekem tulajdonítani a nagy nyilvánosság előtt.

aeliasabina · http://www.fotelkalandor.blog.hu 2014.10.22. 10:58:34

Kedves kommentelők, az elvi vitán túl senkinek nem tűnik fel, hogy a poszt arról szól, hogy TURISTÁNAK lenni jó Iránban. Igen, voltam Iránban többször is, Jemenben is, és amíg betartom az ő játékszabályaikat, turistaként, addig remek. És igen, erre a szituációra érvényes a Róma kezdetű közhely.Pont arról szól, hogy a savazósokon túl ott is kedves emberek élnek, és nézzetek a sztereotípiák mögé! Azt csak finoman jegyzem meg, hogy a savazós bácsik, itthon, a fene nagy kulturáltságban is egyre népszerűbbek.

$pi$ 2014.10.22. 12:40:40

@aeliasabina: "savazós bácsik, itthon, a fene nagy kulturáltságban is egyre népszerűbbek"

Én nem hallottam, hogy ilyen eset történt volna nálunk is.

aeliasabina · http://www.fotelkalandor.blog.hu 2014.10.22. 18:52:18

@$pi$: Írd be, kérlek, a gugliba, hogy savazós bácsi. Ha jól emlékszem, tavalyi eset. Jó irányba tartunk...

Punxsutawney Mormota 2014.10.22. 20:31:02

@mikka: Mi a baj netes pornóval? :) :) :)

Punxsutawney Mormota 2014.10.22. 20:37:08

@$pi$: Hűűűűű, de rossz gondolatmenet. Nem, egyáltalán nem azt jelenti. Azt jelenti, hogy a nők mindenhol nők. Legyen az eszkimó, latin, európai vagy bármilyen más kultúra szülötte, majd mind megakarja mutatni, hogy milye van.
Örömmel elmondadnám, hogy milyen jelenetnek voltam szemtanúja pl. Ománban, de úgysem azt a következtetést vonnád le belőle, amiről szólt a helyzet.
Neked van egy meggyőződésed, ami abból fakad, hogy láttál már legalább két szír pénzváltót és iraki kebabosnál is vettél már kaját.

aritus 2014.11.02. 21:36:19

@mikka: Ja, csak nagyon nem mindegy, hogy görbe sörény vagy sörbe görény.
Iránban a TÖRVÉNY szerint kövezik halálra a házasságtörő nőket, Izraelben meg szélsőséges vallási fanatikusok támadták meg a feministákat, akiket a rendőrség védett meg.
Azaz, az egyik esetben az adott állam törvénye és erőszakszervezete követi el vallási indokra hivatkozva a gyilkosságot, a másik országban pedig az adott állam törvényét megszegve erőszakoskodnak a nőkkel, és az állami erőszakszervezet (a rendőrség) megvédi a nőket a törvénytelenül erőszakoskodó vallási fanatikusoktól.
Szívesen segítettem.

aritus 2014.11.02. 21:53:53

@aeliasabina: Természetesen az iráni emberek általában kedvesek, normálisak, miért ne lennének azok.
Viszont az iráni kormány, a hatalom elnyomó teokrácia.
És kurvára nem igaz az, amit mikka irogat, hogy ott így szeretnek élni. Nem, rákényszerítik őket, így KELL élniük.
444.hu/2014/11/02/egy-ev-borton-mert-megnezett-egy-roplabdameccset/
"Az ellen tiltakoztak, hogy az iráni kormány megtiltotta a nőknek a férfi röplabdamérkőzések látogatását."

444.hu/2014/09/19/ezert-a-videoert-91-korbacsutes-jart/
" Fél- és egyéves börtönbüntetéseket kaptak felfüggesztve, illetve 91 korbácsütést, amit végre is fognak hajtani."

Ez csak hirtelen talált két példa arra, hogy nem minden iráni szeret a mostani hatalom törvényei szerint élni.
Az arab tavasz idején hatalmas tömegtüntetések voltak, fiatal egyetemisták, értelmiségiek tüntettek főleg.
Iránban is kettészakadt ország van, a nagyon vallásos, tanulatlan vidék (ahol népszerű az, ami most Iránban van) versus a városi tanult emberek.

aeliasabina · http://www.fotelkalandor.blog.hu 2014.11.03. 09:38:23

@aritus: Igen, amit leírtál, abban igazad van, csakhogy a bejegyzés nem arról szól, hogy milyen frankó az iráni teokrácia. Hanem a hidzsáb kapcsán pont arról, hogy hogyan próbálják meg kijátszani, lazítani a rendszert, és pontosan a vidék kontra város ellentét is olvasható. Mivel a közvélemény - és az egyes kommentek itt is - hajlamosak általánosítani, fontos hangsúlyozni, hogy ott sem mindenki vadállat módon fanatikus.

Széplaki Anett 2014.11.04. 16:11:34

@Advanced Flight: Senki nem állítja tökéletes hely lenne Irán! De ha körbenéz az ember a világban, mindenhol lát jót-rosszat. Irán sajtója alapból rossz, így csak azt olvashatjuk mi rossz történik kint.A jó és szép dolgokat senki nem látja és olvassa. Igen is egy csodálatos ország Irán! Én nem fotelból tudom! Én felemeltem a fenekem, felvettem a kendőt és a kabátot és elmentem megismerni azt az országot. Igen szabályok vannak arra mit hordhatnak a nők nyilvánosan és mit nem. De mennyivel jobb itt Európában azt nézni hogy a tizenéves kislányok feneke melle ki van a ruhából? Hogy a tinédzsereknek fogalmuk nincs arról mi az az erkölcs? Hogy lassan 10 éves lányoknak szexuális felvilágosítást kell tartani? Ott el kell takarniuk magukat. És? Megítélni egy országot és az ott élőket fotelből ez igen! Hatalmas erőfeszítés!

fehérfarkas 2014.12.30. 23:38:48

@$pi$:
Öltözködési szabályok sok helyen vannak a világban. Ezeket általában dress code-nak nevezik. Itt Nyugaton egy előkelő gazdag partyra be sem engednek a nem megfelelő öltözetben. Ráadásul ez vagyon szerint diszkriminál, mert egy szegény ember nemcsak a belépő árát nem engedheti meg magának, de ruháét sem.
Ezzel szemben a fekete csador (nem azonos a burkával!!!) eltünteti a vagyoni különbségeket, és szegény és gazdag neő teljesen egyforma benne.
Elvileg, mert gyakorlatilag a mai középkorú és fiatal nők közül csak kevesen hordanak csadort, a többség színes ruhákat hord.
Mondjuk a fejkendő kötelező tétele szerintem hülyeség, mert nem attól lesz erkölcsös valaki, hogy rákényszerítenek egy ruhadarabot. Törökországban vagy Indonéziában nem kötelező a nőknek a fejkendő, és mégis sokkal jobban a vallási előírásoknak megfelelően hordják mint Iránban. Pont azért, mert akik ott hordják, azok komolyan is gondolják (akik meg nem gondolják komolyan, azok meg nem hordják).
De az öltözködési előrírásktól eltekintve Irán nagyonis élhető ország, ahol az emberek még emberként kezelik egymást, és a stressz szinte ismeretlen szó arrafelé.

fehérfarkas 2014.12.30. 23:55:30

@Advanced Flight:

Az arcba savat öntőket bünözőként elítélték (ez a posztban nincs benne, de a neten lehet erről olvasni cikkeket). És a poszt is megemlítette, hogy a vallási vezető sem tartotta megengedettnek, hogy valaki más arcába savat öntsön. Az iráni nők nagyon színesen tudnak öltözködni, és ha megnézel teheráni utcakpeket, akkor láthatod mennyire színesen, egyénien, és ízlésesen tudnak öltözködni. Főleg, hogy ott az öltözködés nem a ciciket és a puncit mutató extramély dekoltázsból és ultraminiszoknyából áll, hanem fejkendő mellett a kezet és a lábat is takarni kell (egyébként a fejkendőn kívűl a férfiaknak is husszúnadrág és hosszúujjú a kötelező).

Aki nem szeret normálisan felöltözni úgy mint Európában az 1960/70-es években még szokás volt + fejkendő, az ne menjen Iránba.

Hogy nincs Iránban szórakozási lehetőség? Teheráni ismerősömnek Budapest volt unalmas, ahol piálos heyleken kívül semmi érdemi szórakozóhely sincsen (mivel ő muszlim ezrt nem iszik, és a lerészekedést nem találja értelmes szabadidőeltöltésnek). Még boltnézegetésekkel sem lehet elütni az időt, mivel a pesti boltok sem mennyiségben, sem minőségben, sem választékban meg sem közelítik a teherániakat. Ráadásul az éttermeinket sem találta túl jónak, mert ahhoz képest kevés bennük a választék, hogy milyen drágák. Neki Budapest volt unalmas Teheránhoz képest.
Neked meg nyilván Irán nem jön be, mert fel kell öltözködni erkölcsösen. Ahogy a mondás tartja: kinek a pap, és kinek a papné :)

fehérfarkas 2014.12.30. 23:57:34

@Advanced Flight:

Voltál ott?
Nekem vannak iráni ismerőseim, és magyar ismerőseim közül is sokan voltak Iránban (a legutóbbi idén tavasszal).

fehérfarkas 2014.12.31. 00:23:54

@$pi$:

Azért a becsületbeli gyilkosságok Iránban sem megengedettek. Eldugott falvakban persze elő szokott ez fordulni, de pár évtizeddel ezelőtt még itt Európában Sziciliában vagy Korzikán (Olaszországhoz tartozik) (Franciaországhoz tartozik) is előfordult becsületgyilkosság. Az USA déli tagállamainak kisvárosaiban pedig abortusz végző nőgyógyászokat szoktak meggyilkolni. Most akkor ítéljük el a fentiek miatt az olaszokat, franciákat és amerikaiakat? Vagy pedig az egyedi eseteket kezeljük a helyükön, és néhány begyöpösödött bigot hülye miatt ne bélyegezzünk meg teljes társadalmakat.

A savval leöntést Iránban is bűncselekményként értékelte a hatóság (ez a posztban nem volt benne). Az pedig már a posztban is benne volt, hogy a vallási vezető is elítélte a savval leöntést, és azt mondta, hogy "nincs olyan léha öltözet, amiért ezt érdemelnék".

Vannak dolgok, amikkel nem értek egyet az iráni vezetés részéről - de ilyeneket a saját kormányom részéről is dögivel tudok sorolni.
Ha meg azt nézem, hogy a saját hazám hogyan fejlődött, és az emberek életszínvonala hogyan változott az elmőlt 25 évben, akkor sajnos semmi okunk arcoskodni és nagyképüsködni. Náluk az 1979-es forradalom óta 4x-esére nőtt az életszínvonal, dinamikusan fejlődött az ipar, a sah korszakban 50%-os analfabétizmus minimálisra csökkent, és Irán bekerült a világ top20 tudományos országa közé (nanotechnológia, klónozás, genetika, robotika, űrkutatás, részecskefizika, robotika). És mindezt úgy, hogy közben volt egy 8 éves háború (amit nem ők kezdtek, hanem őket támadta meg az akkor még az USA által támogatott Szaddam Husszein Irakja), valamint 2,5 évtizede a Nyugat folyamatosan szankciózza Iránt. Mi háború és szankciók nélkül sem tudtunk érdemi fejlődést és előrelépést felmutatni - sőt nálunk az elmúlt 25 évben a lakosság 1/3 elszegényedett, a középosztály pedig összezsugorodott.
Vannak hibái az iráni rezsimnek, de mi magyarok nem igazán ugathatjuk le őket, mert amíg mi egyhelyben toporogtunk és a népnemzeti nacionalista sirálmainkkal foglalkoztunk, addig Irán elhúzott mellettünk és úgy lehagyott minket mint a sicc.

fehérfarkas 2014.12.31. 00:44:02

@$pi$:

Ha te attól érzed jól magadat, hogy fitogtatod az ateizmusodat, akkor hajrá, kürtöld a világba. Valószínűleg a pszichológusod is ezt ajánlaná, hogy ezzel vezeted le a felgyülemlett stresszt és szorongást.
Mások veled ellentétben sokkal toleránsabbak. Iránba simán bemehetsz turistaként ateistaként - csak a törvényeiket ugyanúgy be kell tartanod, ahogy egy iráninak Magyarországon a magyar törvényeket. Ha normálisan viselkedsz Iránban, és nem fitogtatod az ateiszmusodat azzal, hogy lépten-nyomon a vallásukat fikázod, akkor senki le nem x@rja, hogy ateista vagy. Ha meg fitogtatod és a vallásukat fikázod, akkor meg ne csodálkozz a reakciójukon.
(gyk: aki nem tud kulturált civilizált módon viselkedni, az ne csodálkozzon azon, ha vele szemben sem úgy fognak)

Ajánlom megnézni a 100 leggazdagabb magyar egyikének, az egyik legnagyobb magyar borásznak, Szeremley Hubának az interjúját és utibeszámolóját Iránról:
www.youtube.com/watch?v=raqNm6W4UsE
www.youtube.com/watch?v=DkeXnlpSt18
"Perzsa gondolatok Szeremley Hubával
Published on Oct 18, 2012
2011 áprilisában a Shiraz-i Perzsa-Magyar Baráti Társaság néhány tagja minibusszal Badacsonyból Shirazba látogatott. Ennek apropóján néhány gondolat, ami Perzsiát és a perzsa embereket picit közelebb hozza a nézőhöz."

Ez egy kicsit más, mint a sok nyugati Irán ellenes propaganda anyag, amikből tájékozódsz.
Én megértem az Iránellenes propagandát, hiszen a nyugati emberek agyába el kell ültetni azt, hogy milyen jó dolog is az, amikor majd a nyugati bombázók elindulnak, hogy Vietnám, Afganisztán és Irak után Iránt is lebombázzák. Én ezt megértem - csak nem érteket egyet ezzel.

fehérfarkas 2014.12.31. 01:01:34

@$pi$: "Miért próbálnék meg "nem ítélkezni"? Tökéletesen normális bilógiai késztetés a szex, és ezekben az országokban beássák a földbe azt, aki nem azzal szexel, akivel szerintük kellene és kövekkel agyondobálják."

Csak a tények kedvéért. Az 1979-es forradalom óta, vagyis 35 év alatt a lakosságának a 0,000013%-át kövezték meg (a 75 millió emberből kb. 100-at). És nemcsak nőket, hanem férfiakat is: házasságtöréssel kapcsolatban a házasságtörő férfiak is ugyanúgy megkapjk a büntetést.
De a lakosság 0,000013%-a 35 év alatt, akkor is csupán 0,000013%.
Én Iránban nem ettől félnék, hanem attól, hogy halálos karambolt szenvedek.
100.000 emberre 34,7 halálos autóbaleset jut Iránban. 2010-ben 19.969 halálos autóbaleset volt az országban.

Egyébként pedig Iránban van válás, és a megcsalások általában válással végződnek.
De persze ott a másik tényező is: jó dolog a szex - de megcsaltnak lenni viszont nem jó dolog. Nem véletlen, hogy Nyugaton a gyilkosságok jelentős ún szerelemgyilkosság = féltékenységből elkövetett illetve megcsalás miatti bosszúból elkövetett gyilkosság. És jóval nagyobb arányban, mint az iráni kövezés, ahol 35 év alatt a lakosság 0,000013%-át érintette.
Arról nem is beszélve, hogy a Nők a Nőkért Egyesület és a magyar rendőrség statisztikái alapján Magyarországon hetente hal meg egy nő családon belüli erőszak miatt.
És akkor arról nem is beszéltem, hogy éveken keresztül bűntelenül mehetett a diáklányok megerőszakolása az egyetemeinken - és mind az egyetemek vezetése, mind a diákönkormányzatok vezetése a felelősök kézrekerítése helyett az eltussolást választotta. Ha nincs nagy médiabotrány idén ősszel, akkor most is ott ülnének a diáklányok megerőszakolását eltussolók felelős vezetői posztokon.
Arról meg nem is beszélve, hogy a parlamenti képviselőink közül többen tartanak vak komondort.
Nem vagyok benne olyan biztos, hogy van erkölcsi alapunk Iránt elítélni. Lehet, hogy Irán fikázása helyett inkább a saját házunk táján kellene söprögetni.

fehérfarkas 2014.12.31. 01:28:22

@$pi$: "Ha valaki egész testet befedő csadort vesz fel, hogy elfedje az alakját, amit aztán beszűkít derékban, hogy mégis mutassa amennyire lehet, az nyilván azért teszi, mert nem önszántából vette fel a csadort.
Ez nyilvánvaló, nem kell hozzá zseninek lenni, hogy az ember rájöjjön."

Bocsi, de az Arab-félsziget országaiban a nőnek a fekete csador meg nikáb nem kötelező (kezet és lábat eltakaró öltözet a kötelező, de ez elehet farmer + ing is; valamint néhány országban ezek mellé a fejkendő). Ahogyan a férfiak számára sem kötelező a fehér galabbija, hanem viselhetnek farmert meg inget is. A férdiak jelentős része mégis inkább fehér galabbiját visel.
Még a Jemennél sokkal gazdagabb Emírségekben és Szaúd Arábiában is, ahol Armani öltöny helyett Armani márkájú galabbijából szállnak ki a férfiak a luxusautóikból, a nők pedig Gucci márkájú csadorban járnak a bevásárlóközpontokba. De meg vannak a saját divattervezőik is.
Nemcsak a színes ruhákban vírító török, maláj, indonéz, egyiptomi muszlim nőknek, hanem még a fekete abajában/csadorban/nikábban levő Arab-félszigetieknek is.
A szegény jemeni nőknek ilyen márkásra nincs pénzük, de ezzel csak azt akartam mondani, hogy ott a félszigeten a gazdag nők többsége is feketét hord, csak éppen valamelyik világmárka gyártmányát, vagy egy elismert divattervezőét.
(ugyanis a világmárkák is rájöttek, hogy ez dollármilliárdokat jelentő piac)

Egyébként pedig itt egy kép, amit muszlimok szoktak a fészbúkon megosztani:
i.imgur.com/bKaWw.jpg
Egy kicsit más szemmel nézi a világot, mint az a te sztereótípiáidban szerepel.

Vagyis az amit te kényszernek érzel, azt ők természetesnek tartják. És amit te tartasz természetesnek (extramély ciciket mutogató dekoltász, a puncit kivillantó extraminiszoknya), azt meg ők tartják természetellenesnek, és kényszernek.
Egy ismerősöm fogalmazta meg ezt jól: egy muszlim nőről levetetni a kendőjét és az abajáját az olyan, mintha egy (normális erkölcsi értékrenddel rendelkező) európai nő egy afrikai bennszülött törzshöz kerülne, és ott meztelenre kellene vetköznie.

fehérfarkas 2014.12.31. 01:45:04

@aritus:

Neked is leírom a valós tényt. Az 1979-es forradalom óta, vagyis 35 év alatt a lakosságának a 0,000013%-át kövezték meg (a 75 millió emberből kb. 100-at). És nemcsak nőket, hanem férfiakat is: házasságtöréssel kapcsolatban a házasságtörő férfiak is ugyanúgy megkapják a büntetést.
CSakhogy legyen mivel összehasonlítani: évente ennek a 200x-osa hal meg autóbalesetben. A 200x-osa évente.
(2010-ben 19.969 halálos autóbaleset volt az Iránban.) 35 év alatt pedig... össze sem merem számolni.

Nem értek egyet én sem a kövezéssel - de a valós számok azt mutatják, hogy ez egy rendkívül ritkán előforduló marginális esemény. Nálunk a 10 milliós Magyarországon évente 65 nő hal meg családon belüli erőszakban (vesd össze Iránban 35 év alatt 100 megkövezett itt meg egy év alatt 65 csbe meggyilkolt nő). Évente. Ez átlagosan több mint heti 1. És emellett még ott vannak a féltékenységből, meg a megcsalás miatti bosszúból elkövetett gyilkosságok is.
Mi lenne az országunk hírnevével, ha külföldi média folyamatosan ezeket állítaná be teljesen természetesnek hazánkról, úgy ahogyan Iránról a kövezést?

Széplaki Anett 2015.01.13. 12:27:05

@aeliasabina: sajnos ezek a cikkek inkább előhozzák az emberekből a butaságot és az előítéleteket.

Széplaki Anett 2015.01.13. 12:30:50

@fehérfarkas: sajnos az előitéletek miatt nem lehet az embereket meggyözni arról mi is az iráni valóság. Mi tudjuk ők nem!
Számomra egy csodás gyönyörü ország alig várom újra kint legyek.

fehérfarkas 2015.01.13. 13:26:17

@Széplaki Anett:

Sajnos igazad van, hogy az előítéletek miatt nagyon könnyen leszólnak az ember más népeket. civilizációkat, anélkül, hogy bármi valós ismeretük lenne róla.

Irán az egyik laggazdagabb történelmú múlttal rendelkező ország (a sumerral szomszédos területen levő elámi civilizációig vezethető vissza), a sumer városállamok mellett az első városok Iránban épültek az akkori elámi civilizáció területén (ma Khuzestan és Ilam tartományok). És habár a sumerok és utódaik (akkádok, babilóniaiak - ma Irak) voltak híresek a zigguratokról, de a legnagyobb ziggurat a mai Irán területén van. És hosszan lehetne mesélni Irán történelmi, kulturális, oktatási, tudományos szerepéről az elmúlt évezredekben.
De a mai iráni élet, kultúra swem leszólandó. Mégha a nyugati média ingerküszöbét nem is éri el, de ettől még inegcsak gazdag és értékes.
A politika más kérdés. De ebből a szempontból mi magyarok vethetünk bármi szemrehányást bármely más ország politikai elitjéra? Talán a mi politikai elitünk jobb bármiben az iráninál?

Hiába az internet, sok ember úgy szól le más országokat, hogy a legkisebb fáradozást sem veszi a megismeréséhez.

Széplaki Anett 2015.01.13. 14:14:43

@fehérfarkas: Tudom. Évek óta járok Iránba, és iráni cégekkel dolgozom. Nekem személyes tapasztalataim vannak Imádom az országot, az embereket. Tudom mennyire büszkék a múltukra, az életükre, a kultúrájukra. Az ünnepeik, a szokásaik túl éltek sok ezer évet.
Én mindig azt mondom, annak van joga bírálni egy országot egy népet egy kultúrát, aki felemelte a seggét, elutazott és személyes tapasztalattal rendelkezik. Iránnal kapcsolatban még igazán valósághű cikket alig olvastam. Talán mert az emberek nem mernek oda utazni és megismerni őket. Pedig békés nyugodt ország, tele vendégszerető emberekkel.Én egyedül utazom, dolgozom kint. Soha nem ért semmilyen atrocitás.
süti beállítások módosítása