205. Afrika legszebb városa
2017.11.12. 12:31
Afrikába alapvetően nem azért megyünk, hogy a modern építészet csodáit nézegessük. De Eritrea ez ügyben is kivétel. Aszmara Afrika legszebb modern városa.
Előző bejegyzésünkben ígértük, lesz még sok szó arról, mit is hagytak az olaszok Eritreának. Íme, itt a sok szó... Aszmara, Eritrea fővárosa ugyanis a világ legolaszabb városa Európán, sőt, akár mondhatjuk, Itálián kívül. Az olaszok az 1870-es évektől voltak jelen a Vörös-tenger partján, majd az 1880-as években a britek jóváhagyásával, akik akkor a térség nagy részét ellenőrizték, kihasználva az Etiópiában IV. Johannesz császár halálával kialakult zűrzavart, meghódították a felföld egy részét is. Az új császár, II. Menelik 1890-ben kötött békét az olaszokkal, és le is mondott arról a területről, amelyen az olaszok megszervezték Eritreának nevezett gyarmatukat. A gyarmat székhelyét 1897-ben hozták át a kellemetlenül forró Masszavából a felföldre, Aszmarába.
A hegyvidék
A legfőbb ok a hely sajátos klímája volt. Aszmara magasan - 2200 méteren - fekszik, ami azt eredményezi, hogy sokkal hűvösebb van itt, mint amit a földrajzi szélességből feltételeznénk. Nap közben sem megy 25-28 fok fölé a hőmérő higanyszála, de este-reggel mindig kellemesen hűvös van, 15-18 fok. Vannak esősebb, és kevésbé esős időszakok, de a hőmérséklet nagyjából konstans egész évben. Afféle örök tavasz van itt, ami a trópusra költöző európai ember álmainak netovábbja.
Aszmarát ma is erdők veszik körül
A föld pedig igen termékeny - ez ma is látszik a piacokon. A legtöbb zöldség - gyümölcs egész évben terem, nincs külön paradicsom-, vagy narancsszezon.
Számtalan különböző citrusféle ...
... és a különböző árnyalatú paradicsomok. (A zöld is érett, csak más a színe.)
A gyarmati igazgatásba ráadásul igen ambiciózus, és jól képzett tisztviselők kerültek, akik komolyan vették a fejlesztési célokat. Az első világháború kitöréséig meghatszorozták Eritrea kereskedelmi forgalmát, amiben sokat segített az 1911-re kiépülő Aszmara-Masszava vasútvonal is. (Erről lesz még szó.) Ipart hoztak a gyarmatra, és megkezdték Aszmara nagyívű fejlesztését. (Ami mára - erről is írtunk - meghozta a városnak a világörökségi címet is.) A ma látható épületek nagy része is ebből az időszakból - a huszadik század első három évtizedéből származik. Az 1922-ben halomra kerülő Benito Mussolini ugyanis Eritreában látta meg felépítendő gyarmatbirodalma központját, és ide csoportosította a gyarmati fejlesztésre szolgáló erőforrások jó részét. A kor legjobb olasz építészei igazán menő épületekkel szórták teli a belvárost.
Az egykor kormányzói palota ma az oktatási minisztérium.
Kívülről meglehetősen lepusztult ...
.. belülről még őriz valamit a birodalmi pompából.
Bár a Fasiszta Párt egykori vesszőnyalábos emblémáit már lecserélték.
Vele nagyjából szemben a katolikus székesegyház. Az olaszok aktívan térítették az amúgy nagy részt etióp ortodox lakosságot, így Eritrea népességének ma is 4-5%-a római katolikus. A misék - mi is megnéztünk egyet - ma is olaszul folynak.
A homlokzat...
... és a mise.
Az Úré mellett a Mammon templomait is felhúzták - a város egyik legjellegzetesebb épülete a római L'EUR -ra hajazó nagy piac.
Pár éve még - úgy mesélik - a térség legjobb halpiaca működött benne, teli a Vörös-tenger finomságaival. Hogy most miért ilyen kihalt, arra igazán senki nem találta a választ. (Beleértve a mezőgazdasági minisztert is.) A nép korszerű szórakoztatásáról is gondoskodtak. Négy hatalmas mozi is épült, ahol a kor legmodernebb filmstúdiójának számító Cinecitta legújabb filmjeit vetítették. Van amelyik már bezárt.
De van, amelyik máig moziként működik, sőt filmfesztivált is tartanak benne minden évben.
A város legemblematikusabb épülete - amelyet minden a világörökségi címmel kapcoslatos publikáció címlapképére tettek - mégsem a birodalmi filmszínház, hanem - tessék meglepődni - egy egykori benzinkút.
A FIAT Tagliero a harmincas évek elején készült, és a modernizmus egyik legkiemelkedőbb épülete. A repülőgépet formázó épület a kor legmodernebb technikájával vasbetonból épült, de a szárnyak kialakítása akkor is technikai bravúrnak számított. Évtizedek óta nem működik, kívülről még úgy-ahogy rendben tartják.
De belülről pusztul.
Udvarán pedig régi autók porosodnak.
Pedig Aszmara amúgy kiváló hely az olasz autótörténet megfigyelésére.
A kellemes éghajlat, a gyarmatban rejlő hatalmas lehetőségek ígérete sok olaszt csábított ide - nem csak tisztviselők, katonák jöttek ide, de egyszerű munkások is. 1939-ben 2139 kisebb-nagyobb gyár volt az országban. (Azt hiszem, ezzel a mostani kormány is elégedett lenne.) Az gyarmati uralom végén már 250 ezer olasz élt Eritreában. A nekik épült lakónegyedeket ma az eritreai középosztály lakja.
Vannak azután egészen abszurd látnivalók is a városban. A fent említett benzinkúttól alig pár sarokra elhelyezkedő roncstemetőről más szóltunk. A függetlenségi háborúban megszerzett, de már működésképtelen etióp harcfelszerelést halmozták fel egy - hatalmas - kupacba. A rozsdásodó tankok és teherautók egészen elképesztő látványt nyújtanak.
Nem kevésbé furcsa - de már jellegzetesen afrikai - élmény az újrahasznosító piac, ahol mindenből mindent csinálnak. Itt az igazi afrikai leleményességen képedhetünk el minden pillanatban.
A piac közelében még itt-ott feltűnik egy nyáj is.
Folyik az újrahasznosítás ...
... és az eredmény : fémhulladékból készült templomi keresztek.
De a legfurább - számomra - egy szobor volt, illetve a történet, ami mögötte van. A szobor ugyanis a nagy orosz költőt, Alekszandr Szergejevics Puskint ábrázolja.
Nem pusztán a nagy Oroszország iránti tisztelet jele - Puskint itt a leghíresebb eritreaiként (na jó, eritreai származásúként) tartják számon. A költő dédapja anyai ágon ugyanis Abram Petrovics Gannibal volt. A kalandos életű szerecsen 1696 körül születhetett a korabeli Etiópiában. (Mások szerint persze egészen másutt - egyesek azt feltételezik, hogy a mai Kamerunban, de az eritreaiak nyilván nem ezt a verziót tartják hitelesnek.) A szultáni udvarba került (ez egyébként valószínűbbé teszi az eritreai származást, tekintve, hogy - írtuk - a mai Eritrea egy része akkoriban az Oszmán Birodalom vazallusa volt.) Konstantinápolyban lett az orosz követ szolgája, ahonnan a cári udvarba került. Maga Nagy Péter vette magához, ő lett a keresztapja (ettől Petrovics ,ugye). A tehetséges fekete ifjú egészen a tábornokságig vitte az orosz seregben, majd Reval - a mai Tallinn - kormányzója lett. És Puskin dédapja.
Mindezeket a látnivalókat egyébként - és ez is Aszmara óriási előnye - akár sétálva bejárhatjuk. A város kicsi, rendezett, és - ebben azért a legtöbb afrikai fővárostól eltér - kimondottan kellemes, sétára csábító. Nincs zsúfoltság, tülekedés, az utakon sincs folytonos forgalmi dugó.
Délutáni csúcs
Séta közben pedig betérhetünk egy bárba, étterembe, hogy ismerkedjünk az olaszok gasztronómiai hagyatékával.
Igaz, ez inkább kölcsönhatás. A kávé ugyanis erről a tájról származik, és - persze nem a bárokban - sok helyen még hagyományos módon készül. Faszénen melegítve.
Hagyományos kávéceremónia ..
.. és a bárpult egy épületben.
A bárokban viszont még a gyarmati időkből maradt kávégépeken készül az eszpresszó. És az éttermek is az olasz konyha legjobb ízeit idézik - helyi alapanyagokból.
Kézműves olaszos sajtok ...
... mortadella.
És egy hamisítatlan olasz vacsora Aszmarában
Bátrabbak persze próbálkozhatnak a helyi konyhával is.
Alapja a helyben termett gabonaféléből, a tefből készül lepény, az indzsera. A tef alapíze, és a sütés előtti erjesztés sajátos savanykás ízt ad a lepénynek. (A fura íz és a szürkés-barnás szín a külföldiek körében elég megosztóvá teszi ezt az ételt. Van, aki lelkesedik érte - mások, hmm mondjuk úgy, kevésbé.) A lágy tekerhető, hajtogatható lepény egyszerre terítő, köret, és étkészlet - hiszen (szigorúan jobb) kézzel, az indzserából tépett darabokkal fogjuk meg az indzserára rakott húsokat, halakat, és helyi kedvencünket a csípős csicseriborsó-krémet, a sírót. Hozzá pedig ihatunk helyi sört, hiszen keresztény országban járunk, itt nincs alkoholtilalom.
Eritreai utazásunk következő - utolsó - részében virtuálisan - vonatra szállunk, és meglátogatjuk a tengerpartot, ahol akár turistaparadicsom is lehetne.
A bejegyzés trackback címe:
https://fotelkalandor.blog.hu/api/trackback/id/tr1913205537
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Bicepsz Elek 2017.11.12. 23:55:27
Ha ez a legszebb...
Tenkes Kapitánya 2017.11.13. 01:24:34
Ennél Mátészalka és Fehérgyarmat is szebb.
bontottcsirke 2017.11.13. 06:31:33
Kábé mint hatos telep.
maxval bircaman bácsi szeredőci mélyelemző · http://bircahang.org 2017.11.13. 06:40:43
A katolikus térítés nem az olasz gyarmatosítás eredménye, hanem ez még a középkor végén beindult a katolikus missziók réven.
Hála Istennek a folyamat kudarc lett, ahogy írod is, ma alig a lakosság 4-5 %-a katolikus, míg az ortodoxok aránya 55-60 %-os.
Hála Istennek a folyamat kudarc lett, ahogy írod is, ma alig a lakosság 4-5 %-a katolikus, míg az ortodoxok aránya 55-60 %-os.
Alex Lavour 2017.11.13. 07:38:02
Fokvárosban bizonyára nem jártál, mert akkor más véleményed lenne a szép városokról..
Glázser Bozsó 2017.11.13. 08:00:12
Kedves posztoló, lehet hogy fekete Afrika legszebb városa ... kérlek látogass el Marrakechbe, vagy Rabatba ... ha ezt megtetted, meg fog változni a véleményed! :)
Ajószűcs 2017.11.13. 08:35:04
@Glázser Bozsó: Jártam néhányszor Marokkóban. Tényleg vannak szép helyek. Bár Marrákesről nem a legszebbek a legfrissebb emlékeim . Hangulati elemekben Aszamra felülmúlja, ha rövidebb is a történelme. Ím e a marrákesi útibeszámoló: fotelkalandor.blog.hu/2017/02/02/hogyan_alazta_szet_a_tomegturizmus_a_vilag_egyik_legjobb_helyet
Ajószűcs 2017.11.13. 08:37:51
@Ajószűcs: @Glázser Bozsó: Marokkóból messze a legszebb élményem El-Dzsadída, aztán Aszlia, meg persze Varzazat ...
burger király 2017.11.13. 08:40:10
Ez mitől legszebb és mitől modern? Feltételezem, hogy a poszt írója az általa legjobbnak tartott képeket tette fel, és ha tényleg ennyi...
E.T.A. 2017.11.13. 09:11:15
Az egykori gyarmati negyed tényleg jól néz ki, de a képekről az is látszik, hogy a feketék nem nagyon tudnak semmire sem vigyázni. Távol álljon tőlem a rasszizmus, de meg kell nézni pl Johannesburg egykor modern belvárosát, milyen lett 1994 után: folyamatosan pusztul lefelé, mert a fekete negyedekből beáramló hordáknak semmi sem szent.
Aszamra is ilyen.
Aszamra is ilyen.
re5pect 2017.11.13. 10:10:26
@E.T.A.: nézz körül a 6-7-8 kerületekben, sok helyen még ott vannak a 2. világháború nyomai a bérházak falán. senkit nem érdekel, nem lettek felújítva vagy pénz nincs rá. nem jobb a helyzet mint az említett afrikai városokban
oddball 2017.11.13. 10:12:35
@E.T.A.: Valami hasonló fogalmazódott bennem is a képek nézegetése közben. Nagyjából mindent, ami emlékeztet a civilizációra, még az olaszok építették, azóta meg csak pusztul az egész. Szépnek valóban túlzás nevezni, inkább egy közönséges harmadik világbeli koszfészek. Gyanítom, hogy még fekete Afrikában is vannak ennél jobb helyek, főleg a kínai újgyarmatosítás által érintett területeken.
E.T.A. 2017.11.13. 10:17:58
@re5pect: szerintem meg jobb. Lehet, hogy vannak még ott van néhány golyónyom az említett házfalakon, de Dél-Afrikát, egy gazdag országot az 1994-es rendszerváltás óta teljesen leamortizálták. Beszéltem már pár dél-afrikaival, akik szerint a feketék nagy része (itt most nem a tanult, elit környéken, hanem a townshipekben lakókra gondolok) tényleg annyira vadállat. "SA will be gone when the white people move out" - ezt mondta az egyikük, és ezzel csak egyet tudok érteni.
Nézz rá Aszmarára: az egykori virágzó olasz gyarmatvárosból mi maradt. Még 30 év, és ezek az épületek is összedőlnek, mert a műemlékvédelmet még hírből sem ismerik...
Nézz rá Aszmarára: az egykori virágzó olasz gyarmatvárosból mi maradt. Még 30 év, és ezek az épületek is összedőlnek, mert a műemlékvédelmet még hírből sem ismerik...